1982 – Runda 1, Africa de Sud

serie concepută de fakeru

Kyalami 1982

Revenirea lui Lauda l-a costat pe Dennis $5mil iar pe Ecclestone era să-l coste un Grand Prix pierdut!

După ce la sfârşitul anului 1980, Alain Prost, care avea în acel an contract cu McLaren, a plecat cu scandal la echipa Renault, Federaţia Internaţională de Automobilism a decis să protejeze pe viitor echipele de asemenea neplăceri.  Pentru aceasta, în cererea pentru superlicenţă (un fel de permis de conducere pentru piloţi), a fost adăugată condiţia de a nu „înşela” echipa pentru care aleargă, până la expirarea termenului de valibilitate a contractului.  În acelaşi timp, constructorii erau liberi să-şi concedieze piloţii când le venea pofta.

Această schimbare nu a deranjat pe nimeni până la un moment dat. Majoritatea piloţilor nici nu citeau pe deplin noua cerere. Întors după doi ani de absenţă, Niki Lauda era nevoit să îndeplinească condiţiile pentru a primi superlicenţa, însă austriacul nu s-a grăbit s-o facă. După părerea lui, noua condiţie îi limita drepturile şi libertatea.

În dimineaţa zilei de joi, 20 ianuarie, când toate echipele venite la Kyalami, se pregăteau pentru prima etapă a campionatului, Niki Lauda şi mâna sa dreaptă, Didier Pironi (care imediat s-a autoproclamat preşedintele GPDA – Grand Prix Driver Association), au pus la cale o grevă.  Şi-au aşteptat colegii la intrarea pe circuit şi i-au urcat într-un autobuz închiriat. Ideea revoltei era susţinută aproape univoc de toţi piloţii. A refuzat doar Jochen Mass. Keke Rosberg, a acceptat, dar cu o vădită nemulţumire. „Nu simţeam că procedăm corect ca sportivi bine plătiţi. Mă gândeam că ar fi fost mai inteligent să mergem pe altă cale pentru a ne atinge scopurile. Deci nu eram de acord. Însă în acele momente trebuie să manifeşti  loialitate faţă de ceilalţi piloţi.”  Adunaţi în autobuz, piloţii sub conducerea lui Lauda, au plecat în Johannesburg, iar pe circuit pentru negocieri a rămas singur Pironi.

Adunaţi în autobuz, piloţii, sub conducerea lui Lauda, au plecat în Johannesburg.

Adunaţi în autobuz, piloţii, sub conducerea lui Lauda, au plecat în Johannesburg.

Aflând de grevă, proprietarii de echipe s-au înfuriat rău de tot. Frank Williams s-a supărat cel mai mult pe piloţii săi deoarece aceştia nu l-au anunţaţ din vreme. Ecclestone (proprietarul Brabham) era foc şi pară, afirmând că îşi concediază ambii piloţi, dacă aceştia nu se prezintă pe circuit până la începerea sesiunii de antrenamente. Însă când la ora 10 dimineaţa, nici Piquet, nici Patrese şi nici restul piloţilor nu s-au întors, Bernie s-a îngrijorat de-a binelea.  Cursa se afla în pericol de anulare, şi unul din organizatorii Grand Prix-ului, chiar a propus ca echipele să-şi anagajeze piloţi noi în scurt timp. Mecanicilor, care au stat toată dimineaţa fără treabă, ideea li s-a părut bună, şi curând pe maşini au apărut anunţuri de angajare, de genul: „Theodore Racing caută piloţi de curse. Adresaţi-vă aici”. Însă lui Balestre, preşedintele FIA (sau FISA pe atunci) şi lui Ecclestone (preşedintele FOCA – Formula One Constructors Association) nu le ardea de glumă. Aşezaţi la masa de tratative cu Pironi, aceştia nu puteau sa ajungă la un numitor comun în scurt timp.

Ajunşi  în Johannesburg, piloţii în frunte cu Niki Lauda, s-au cazat în holul hotelului special arendat pentru ei. Ca de pe front, aşteptau noutăţi din Kyalami, însă Pironi nu-şi bucura colegii cu nimic.

text here

Piloţii s-au cazat în holul hotelului din Kyalami, pregătiţi de grevă.

Ecclestone şi Balestre nu cedau nici un „milimetru”, nu aveau de gând să le permită piloţilor să le dicteze condiţii şi le-au anulat superlicenţele.  Ca să mai relaxeze spiritele, Gilles Villeneuve şi Elio de Angelis, cântau pe rând la pian. Totuşi atmosfera, într-o oarecare măsură, era încă tensionată. Teo Fabi nu a rezistat şi s-a întors pe circuit. „Fugea ca o găină, el nu doar a plecat, el ne-a trădat” – l-a criticat Keke Rosberg, care iniţial era împotriva grevei.
Drivers_strike_5.jpg (291 KB)Drivers_strike_6.jpg (247 KB)
Încurajaţi de revenirea lui Fabi, spre seară, organizatorii au declarat că dacă până la începerea calificărilor de sâmbătă, pe circuit se vor aduna măcar 15 piloţi, Grand Prix-ul va avea loc. Însă după critica lui Rosberg, nimeni nu a mai îndrăznit să-l urmeze pe Fabi.

tft

Niki Lauda, organizatorul grevei (în stânga).

Pentru a nu le fi diminuate convingerile  revoluţionare, nu au plecat în camerele lor peste noapte, ci au dormit tot în acel hol, făcând rost de plapume şi perne.
Drivers_strike_3.jpg (280 KB)
Doar a doua zi dimineaţa, apelul telefonic al lui Pironi,  a pus capăt grevei. După cedări formale din partea FISA, Lauda şi-a semnat superlicenţa şi până la începerea calificărilor toţi piloţii s-au întors pe circuit „cu onoare”.  Victoria a fost iar de partea lui Bernie. Mai mult de atât, protestatarii au fost amendaţi.

La ora 11:00 piloţii au ajuns pe circuit si s-au pregătit pentru cele două sesiuni, una de 90 de minute pentru antrenamente şi una de o oră pentru grila de start. Însă nu cu toţii. Echipa Ensign s-a retras, lăsându-l pe Roberto Guerrero fără volan. Patrick Tambay a plecat, chiar dacă avea la dispoziţie unul, scârbit de politică şi de atitudinea lui Balestre & Co. Jackie Oliver l-a înlocuit cu Brian Henton, campionul F2 Euro în 1980.

Nori negri şi grei ameninţau sesiunea de calificare, însă ploaia a început după sfîrşitul ei. Arnoux a luat pole position-ul în faţa lui Piquet, Villeneuve era al treilea, Patrese al patrulea, Prost al cincilea şi Pironi al şaselea. Toţi propulsaţi de motoare turbo. Cel mai rapid dintre motoarele atmosferice, era Keke Rosberg, pe maşină modernizată din anul precedent – Williams FW07D. Lauda, la prima sa calificare după revenire, nu a reuşit mai mult de poziţia a 13-a, fiind mai lent decât coechipierul său cu o secundă. Însă cei nefericiţi erau cei care nu au reuşit să se califice. Teo Fabi, parcă fiind pedepsit pentru „trădare”, nici nu a reuşit să facă un timp, probabil din cauza problemelor tehnice la maşina sa. Printre ei se mai numărau şi 2 debutanţi, Mauro Baldi şi Riccardo Paletti.

CALIFICĂRI

Pos No Pilot Echipa Timp Interval
1 16 René Arnoux Renault 1’06.351
2 1 Nelson Piquet Brabham/BMW 1’06.625 0.274
3 27 G.Villeneuve Ferrari 1’07.106 0.755
4 2 Riccardo Patrese Brabham/BMW 1’07.398 1.047
5 15 Alain Prost Renault 1’08.133 1.782
6 28 Didier Pironi Ferrari 1’08.360 2.009
7 6 Keke Rosberg Williams/Ford 1’08.892 2.541
8 5 Carlos Reutemann Williams/Ford 1’09.306 2.955
9 7 John Watson McLaren/Ford 1’09.736 3.385
10 3 Michele Alboreto Tyrrell/Ford 1’10.037 3.686
11 26 Jacques Laffite Ligier/Matra 1’10.241 3.890
12 10 Eliseo Salazar ATS/Ford 1’10.624 4.273
13 8 Niki Lauda McLaren/Ford 1’10.681 4.330
14 35 Derek Warwick Toleman/Hart 1’10.685 4.334
15 11 Elio de Angelis Lotus/Ford 1’10.685 4.334
16 22 A.de Cesaris Alfa Romeo 1’10.952 4.601
17 25 Eddie Cheever Ligier/Matra 1’11.005 4.654
18 12 Nigel Mansell Lotus/Ford 1’11.227 4.876
19 23 Bruno Giacomelli Alfa Romeo 1’11.285 4.934
20 9 M.Winkelhock ATS/Ford 1’11.808 5.457
21 18 Raul Boesel March/Ford 1’12.077 5.726
22 17 Jochen Mass March/Ford 1’12.100 5.749
23 4 Slim Borgudd Tyrrell/Ford 1’12.366 6.015
24 33 Derek Daly Theodore/Ford 1’13.418 7.067
25 20 Chico Serra Fittipaldi/Ford 1’13.467 7.116
26 31 J.P.Jarier Osella/Ford 1’13.834 7.483
Necalificati
27 30 Mauro Baldi Arrows/Ford 1’13.976 7.625
28 32 Riccardo Paletti Osella/Ford 1’15.504 9.153
29 29 Brian Henton Arrows/Ford 1’16.653 10.302
30 36 Teo Fabi Toleman/Hart
31 14 Roberto Guerrero Ensign/Ford

CURSA

Arnoux avea să-şi păstreze prima poziţie şi la startul cursei, însă era urmat în primul viraj de coechiepierul şi de principalul său pretendent la victorie, Alain Prost. Piquet, care nu a mai startat până atunci cu un motor turbo, a ezitat şi a pierdut multe poziţii, fiind pe 14 după primul tur.

Turul 1: Arnoux, Prost, Villeneuve, Pironi, Rosberg, Patrese. În turul 3 Piquet pierde controlul maşinii sale şi loveşte barierele, abondonând după asta.

Nelson Piquet (Brabham) abandonează în urma unui accident.

Nelson Piquet (Brabham) abandonează în urma unui accident.

Depăşindu-l la start pe Patrese, Rosberg, a reuşit să-l ţină în spate pe acesta doar 4 tururi. Însă Patrese nu era unica lui problemă: “După ce am intrat într-un viraj şi am schimbat în jos viteza,  mânerul mi-a rămas în mână şi l-am scăpat jos în cockpit, deranjându-mă pe tot parcursul cursei să lucrez cu pedalele”. Şi în faţa lui era şase maşini echipate cu motoare turbo, însă nu pentru mult timp.

Abandon tehnic şi pentru Gilles Villeneuve (Ferrari)

Abandon tehnic şi pentru Gilles Villeneuve (Ferrari)

Motorul Ferrari de pe maşina lui Villeneuve nu a rezistat si a cedat în turul 6, uşurându-i sarcina lui Pironi.

28_Didier_Pironi_Scuderia_Ferrari_SpA_SEFAC_Ferrari_126C2.jpg (72 KB)
Turul 7: Arnoux, Prost, Pironi, Patrese, Reutemann, Rosberg. Lauda urcă pe poziţia 10.
În acest timp, Arnoux, nu-şi permitea să se relaxeze nici pentru o clipă, Prost se ţinea strâns de el, gata să se folosească de orice posibilitate de a-l depăşi. Iar aceasta a venit la sfârşitul turului 13, cînd Arnoux, încurcat de un pilot întârziat, a fost depăşit de Prost pe linia start-finish. Turul 17 şi Patrese era a doua victimă a motoarelor turbo şi echipa Brabham pleca din Africa de Sud fără nici un punct. McLaren intra în puncte cu John Watson pe poziţia 6, Lauda era şi el aproape, pe 8. Ajuns în fruntea plutonului, Prost a început să se îndepărteze câte puţin de Arnoux. “La acel moment, conducea fără nici o presiune. Ştiam că dacă nu avea probleme tehnice, ar fi fost o cursă uşoară”.

Turul 24 şi Pironi intră la boxe, indicându-le mecanicilor că are probleme cu cauciucurile. După ce au fost schimbate, Pironi reintră pe pistă pe poziţia 8. Problemele nu l-au ocolit nici pe liderul cursei.

Turul 41 şi Prost avea o pană de cauciuc şi tot ce putea să facă era să menţină controlul asupra maşinii care mergea pe 3 roţi şi s-o ducă la boxe. Acestea erau la mai mult de jumătate de tur, însă a reuşit şi un set nou de cauciucuri erau montate la maşina sa.

A ieşit pe pistă al optulea şi cu un tur întârziere faţă de liderul cursei. Fără să ştie, era pe cale să demonstreze ceva atât de simplu, ce avea să schimbe cursele de formula 1.

Turul 43: Arnoux, Reutemann, Rosberg, Watson, Pironi, Lauda, Alboreto, Prost.
Înainte de pana de cauciuc, Prost făcea 1m 10s, 1m 11s pe tur, dar acum şi-a mărit urgent ritmul la 1m 08s, în timp ce Arnoux făcea 1m 12s. Prost la ajuns şi l-a depăşit pe Alboreto în 4 tururi, după încă unul a reintrat în acelaşi tur cu conducătorul cursei.

Alain Prost (Renault) realizează unul din tururile sale "agresive".

Alain Prost (Renault) realizează unul din tururile sale "agresive".

Turul 51 – îl depăşeşte pe Lauda, trece de Watson în turul 54, iar de  Rosberg în cel de al 55-lea. Între timp Pironi făcea şi el progrese, ajungând pe 2 după ce-l depăşea pe Reutemann. Prost a avut nevoie de 6 tururi pentru a face şi el asta şi încă unul pentru a trece şi de Pironi. Prost a descris acele tururi ca fiind agresive.
15_Alain_Prost_Equipe_Renault_Elf_Renault_RE30B_7.jpg (163 KB)15_Alain_Prost_Equipe_Renault_Elf_Renault_RE30B_4.jpg (84 KB)

Arnoux Prost
Lap 62 Lap 63

Lap 64

Lap 65

Lap 66

Lap 67

1:12.91:12.7

1:13.1

1:12.5

1:14.1

1:14.0

1:10.31:08.7

1:09.8

1:11.1

1:10.0

1:09.5

Turul 68 şi Prost preia conducerea cursei pentru a doua oară de la Arnoux ale cărui cauciucuri îi cauzau vibraţii atât de mari încât cu greu îşi ţinea maşina pe pistă. Până la sfârşitul cursei a fost depăşit şi de Reutemann. Lauda ajungea al patrulea, demonstrând că era încă capabil să meargă o cursă. Rosberg, al cincilea şi mulţumit. Cele două puncte era de două ori mai mult decât a luat în anul precedent.
6_Keke_Rosberg_TAG_Williams_Team_Williams_FW07D.jpg (1.3 MB)

REZULTATE FINALE

Pos No Pilot Echipa Tur Timp/Motiv
1 15 Alain Prost Renault 77 1h32m08.401s
2 5 Carlos Reutemann Williams-Cosworth 77 1h32m23.347s
3 16 Rene Arnoux Renault 77 1h32m36.301s
4 8 Niki Lauda McLaren-Cosworth 77 1h32m40.514s
5 6 Keke Rosberg Williams-Cosworth 77 1h32m54.540s
6 7 John Watson McLaren-Cosworth 77 1h32m59.394s
7 3 Michele Alboreto Tyrrell-Cosworth 76
8 11 Elio de Angelis Lotus-Cosworth 76
9 10 Eliseo Salazar ATS-Cosworth 75
10 9 Manfred Winkelhock ATS-Cosworth 75
11 23 Bruno Giacomelli Alfa Romeo 74
12 17 Jochen Mass March-Cosworth 74
13 22 Andrea de Cesaris Alfa Romeo 73
14 33 Derek Daly Theodore-Cosworth 73
15 18 Raul Boesel March-Cosworth 72
16 4 Slim Borgudd Tyrrell-Cosworth 72
17 20 Chico Serra Fittipaldi-Cosworth 72
18 28 Didier Pironi Ferrari 71
r 26 Jacques Laffite Talbot Ligier-Matra 54 Fuel Vaporisation
r 35 Derek Warwick Toleman-Hart 43 Accident
r 2 Riccardo Patrese Brabham-BMW 18 Turbo Bearing
r 25 Eddie Cheever Talbot Ligier-Matra 11 Fuel Vaporisation
r 27 Gilles Villeneuve Ferrari 6 Turbo
r 1 Nelson Piquet Brabham-BMW 3 Accident
r 12 Nigel Mansell Lotus-Cosworth 0 Electrics
r 31 Jean-Pierre Jarier Osella-Cosworth 0 Accident
Necalificati
nq 30 Mauro Baldi Arrows-Cosworth
nq 32 Riccardo Paletti Osella-Cosworth
nq 29 Brian Henton Arrows-Cosworth
nq 36 Teo Fabi Toleman-Hart

REZUMAT CURSĂ ÎN FORMAT VIDEO (comentariul: Clive James)

Galerie Foto

Free Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.usFree Image Hosting at www.ImageShack.us

___________________________________________________________

BONUS

Pentru cei care ştiu să copie de pe Rapid Share şi au răbdarea să o facă, găsiţi cursa întreagă pe următoarele linkuri (7 părţi în format RAR care pot fi copiate şi asamblate intr-un fişier video conţinând cursa):

http://rapidshare.com/files/158943709/1982_Round_01_-_South_Africa_Grand_Prix.part1.rar

http://rapidshare.com/files/158962125/1982_Round_01_-_South_Africa_Grand_Prix.part2.rar

http://rapidshare.com/files/158997817/1982_Round_01_-_South_Africa_Grand_Prix.part3.rar

http://rapidshare.com/files/159018821/1982_Round_01_-_South_Africa_Grand_Prix.part4.rar

http://rapidshare.com/files/159081978/1982_Round_01_-_South_Africa_Grand_Prix.part5.rar

http://rapidshare.com/files/158979661/1982_Round_01_-_South_Africa_Grand_Prix.part6.rar

http://rapidshare.com/files/159108000/1982_Round_01_-_South_Africa_Grand_Prix.part7.rar

Anunțuri

Un răspuns la „1982 – Runda 1, Africa de Sud

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s