1970 – Runda 1, Africa de Sud

1970. Anii 60 se terminaseră şi odată cu ei o epocă de pace şi iubire. Beatles se despărţiseră, Garda Naţională deschisese focul asupra studenţilor care protestau contra războiului la Kent State University în Ohio. Edwin Starr cânta contra războiului, exprimând sentimentele unei generaţii. Maşina anului era Citroën SM, îmbinând flerul franţuzesc pentru şasiuri cu motorul Maserati. În Formula 1, Jackie Stewart era campion. Şi el se bazase pe un şasiu franţuzesc, Matra, dar motorizarea venea din tehnologia engleză şi dolarii americani, în forma motorului Ford Cosworth V8. Însă pentru sezonul ce începea, Matra vroia să fie complet franţuzească iar Stewart vroia să păstreze motorul Ford. Avea să fie un sezon al schimbărilor.

Echipele înscrise pentru sezonul 1970 erau Lotus, Ferrari, March, Brabham, McLaren, BRM, Matra, Surtess, Tyrrell, De Tomaso și Bellasi. Cea mai importantă din ele era March, echipă nouă, cu neo-zeelandezul Chris Amon și elvețianul Joe Siffert la volan. Pe lângă echipa de fabrică, March mai distribuia șasiuri ieftine altor diverși participanți.

Pe 7 martie 1970 avea loc prima etapă a campionatului, la Kyalami în Africa de Sud.

Principala echipă care folosea un șasiu March era Tyrrell, care încercau să îl ajute pe Jackie Stewart să apere titlul mondial. Alături de Stewart, francezul Johnny Servoz-Gavin, un tânăr pilot capabil de performanțe bune.

Matra devenise o echipă complet franțuzească. Piloții: Jean-Pierre Beltoise și Henri Pescarolo.

McLaren, cu campionul mondial din 1967, Denny Hulme și fondatorul ei, Bruce McLaren, era o echipă ce putea lupta pentru campionat.

Singura necunoscută era March, care pe lângă Amon și Siffert, aveau o a treia mașină pentru pilotul independent Mario Andretti.

Brabham se baza pe experiența fondatorului, Jack Brabham și pe cunoștințele localnicului Peter de Klerk.

Graham Hill conducea un Lotus sponsorizat de Rob Walker în timp ce Jacky Ickx era singurul pilot Ferrari.

BRM îl avea pe Pedro Rodriguez și un nou designer: Tony Southgate.

Pe măsură ce sesiunile de antrenamente se apropiau de final, realizările micii organizații March începeau să iasă la iveală. Stewart și Amon se aflau pe prima linie a startului cu timpi egali, la doar 0,3s în fața lui Jack Brabham, și el aflat într-o mașină nou nouță. Faptul că Bruce McLaren, aflat pe poziția a 10-a a grilei de start era cu doar 1s în urma liderilor indica cât de omogen era câmpul competițional din acel început de sezon. Jochen Rindt (Lotus) și Jacky Ickx ocupau pozițiile 4 și 5.

Denny Hulme, colegul de echipă a lui McLaren terminase campionatul în ’69 pe poziția a 6-a și se afla la prima cursă a lui ’70 pe același loc 6 pe grila de start.

1 Jackie Stewart March / Ford 1’19.3
2 Chris Amon March / Ford 1’19.3
3 Jack Brabham
Brabham / Ford 1’19.6

4 Jochen Rindt Lotus / Ford 1’19.9
5 Jacky Ickx Ferrari / Ferrari 1’20.0
6
Denny Hulme McLaren / Ford 1’20.1

7 John Surtees McLaren / Ford 1’20.2
8
Jean-Pierre Beltoise Matra / Matra 1’20.2
9
Jo Siffert March / Ford 1’20.2

10 Bruce McLaren McLaren / Ford 1’20.3
11 Mario Andretti March / Ford 1’20.5
12
Jackie Oliver BRM / BRM 1’20.9

13 Dave Charlton Lotus / Ford 1’20.9
14
John Miles Lotus / Ford 1’21.0
15 Rolf Stommelen
Brabham / Ford 1’21.2

16 Pedro Rodriguez BRM / BRM 1’21.3
17
Johnny Servoz-Gavin March / Ford 1’21.4
18 Henri Pescarolo Matra / Matra 1’21.5

19 Graham Hill Lotus / Ford 1’21.6
20
Piers Courage De Tomaso / Ford 1’22.0
21
Peter de Klerk Brabham / Ford 1’22.7

22 John Love Lotus / Ford 1’23.1
23 George Eaton BRM / BRM 1’24.4

Erau zilele în care companiile de țigări începeau să ridice motorsportul prin banii pe care îi băgau în echipele de F1.  Și  Give a man a LUCKY (și va risca un cancer pulmonar) era un slogan prezent la tot colțul la Kyalami. Astăzi, Ferrari trebuie să dovedească că (și ei se jură că nu) liniile aflate pe monopostul lor nu fac trimitere la Marlboro (deși cu toții știm că fac).

La start, Brabham a fost lovit și cade pe 6. Jackie Stewart și Ickx preiau conducerea. Ickx avea să piardă poziții însă scoțianul conduce cursa până în turul 20 când este depășit de Brabham, în vârstă de 44 de ani, într-o mașină al cărei design era în urmă față de 1970. ”Black Jack” nu se grăbise să folosească noile tehnologii. Precauția cu care a abordat cursa și talentul de pilot l-au ajutat să ajungă pe prima poziție.

Ca de obicei, la Kyalami vremea a fost superbă. Norii tipici țărilor înalte din Africa au creat un peisaj splendid în fundalul cursei. Un vânt ușor a păstrat temperatura la un nivel confortabil. Această rundă a constituit pentru circul Formulei 1 un început de sezon ușor, în care fiecare își putea vedea echipa la lucru.

Așa cum se întâmplă de multe ori la prima cursă a anului, au avut loc multe abandonuri. 2 din cele 3 BRM au abandonat și per total, 12 din 25 de piloți nu au trecut linia de sosire.

Însă Jack Brabham a văzut steagul în pătrățele. Conducând constant, a trecut linia de sosire la 8 secunde înaintea lui Hulme (McLaren).

Stewart era al treilea și singurul March care a mai terminat cursa a fost cel al lui Siffert, pe locul 10. Mașinile March erau rapide însă designul lor era mai mult 1969 decât 1970. Ken Tyrrell se gândea deja la o alternativă.

Rezultate finale:

Poz No Pilot Constructor Tur Timp Grilă Pct
1 12 Jack Brabham Brabham-Ford 80 1:49:35.4 3 9
2 6 Denny Hulme McLaren-Ford 80 8.1 6 6
3 1 Jackie Stewart March-Ford 80 17.1 1 4
4 3 Jean-Pierre Beltoise Matra 80 + 1:13.1 8 3
5 10 John Miles Lotus-Ford 79 + 1 tur 14 2
6 11 Graham Hill Lotus-Ford 79 + 1 tur 19 1
7 4 Henri Pescarolo Matra 78 + 2 Ltururi 18
8 23 John Love Lotus-Ford 78 + 2 tururi 22
9 20 Pedro Rodríguez BRM 76 + 4 tururi 16
10 16 Jo Siffert March-Ford 75 + 5 tururi 9
11 24 Peter de Klerk Brabham-Ford 75 + 5 tururi 21
12 25 Dave Charlton Lotus-Ford 73 Motor 13
13 9 Jochen Rindt Lotus-Ford 72 Motor 4
Ret 17 Jacky Ickx Ferrari 60 Motor 5
Ret 7 John Surtees McLaren-Ford 60 Motor 7
Ret 21 George Eaton BRM 58 Motor 23
Ret 2 Johnny Servoz-Gavin March-Ford 57 Motor 17
Ret 5 Bruce McLaren McLaren-Ford 39 Motor 10
Ret 22 Piers Courage De Tomaso-Ford 39 Accident 20
Ret 8 Mario Andretti March-Ford 26 Supraîncălzire 11
Ret 14 Rolf Stommelen Brabham-Ford 23 Motor 15
Ret 19 Jackie Oliver BRM 22 Cutie de viteze 12
Ret 15 Chris Amon March-Ford 14 Supraîncălzire 2

Circuitul Kyalami (1967-1985)
Data 7 martie, 1970
Nume oficial
XVI South African Grand Prix
Locație Kyalami, Midrand, Gauteng, South Africa
Circuit Circuitul permanent, 4.104 km (2.550 mi)
Distanța 80 tururi, 328.320 km (204.009 mi)
Vremea Foarte cald, aer uscat
Pole position
Pilot Jackie Stewart March-Ford
Timp 1:19.3
Cel mai rapid tur
Pilot Jack Brabham Brabham-Ford
Timp 1:20.8 în turul 71
Adaptat după o serie de documentare create de Brunswick Films.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s