Visul unui român la Monza

Locul este numit Pista Magică. Și nu poartă acest nume degeaba. Copacii adăpostesc fantomele celor morți și pe cele ale câștigătorilor de la Monza. Printre copacii transformați în tribune de câțiva tiffosi, pe sub marele zid al fostei piste înclinate, prin turnurile Pirelli ce veghează asupra tribunei de pe linia de start răsună ecourile unor nume celebre: Von Trips, Ascari, Rindt, Fangio, Peterson, Lauda… un circuit străjuit de virajul Ascari, în care celebrul Alberto și-a pierdut viața în mod inexplicabil, de Parabolica, unde a încetat din viață Jochen Rindt, de linia dreaptă pe care Wolfgang von Trips și-a pierdut viața împreună cu 13 spectatori după ce s-a acroșat cu Jimmy Clark. Au încercat să îmblânzească circuitul cu șicanele, însă Monza rămâne una dintre cele mai rapide piste. Este casa căluțului cabrat, casa lui Enzo Ferrari, locul în care Ferrari primesc uneori cadouri de la zeii motorsportului. La fel ca în 1988, cand la câteva săptămâni după moartea lui Enzo Ferrari, dominantul Ayrton Senna greșește, cedând victoria lui Berger și Alboreto. Singura victorie cedată de McLaren în acel sezon, pentru Ferrari. Nu degeaba a plâns Sebastian Vettel când a câştigat acolo.

Și mai recent, Monza a devenit locul în care un tânăr pasionat de mașini a avut parte de prima victorie într-o categorie superioară. Pe un circuit pe care pilotul nostru și-a descoperit dorința de a conduce monștrii motorizați. Mihai Marinescu iubește Monza. Pista italiană reușește să scoată aproape întotdeauna din Mihai resurse, pe care, poate nici el nu știa că le are. Iar în a 13-a etapă a Campionatului Mondial de Formula 2, Monza a mai adus puțină magie. În viețile noastre și în viața lui Mihai. Dominant de la un capăt la altul, brașoveanul nu dat drumul conducerii decât pentru un singur tur. Apoi i-a demonstrat lui Brundle că nu ar fi avut oricum nici o șansă în fața lui. Drapelul României și prima poziție a podiumului… moment umbrit doar de dezorganizarea italienilor care nu au știut sau poate nu au vrut ca imnul românesc să răsune peste pădurea ce păzește circuitul. Dar imnul a răsunat în inimile noastre, ale celor care îl priveam pe Mihai. Știam că a câștigat și pentru noi.


Ascensiunea sa în Formula 2 nu a fost ușoară. Mihai a concurat cu resurse limitate, mereu amenințat de lipsa bugetului. Victoria sa era binemeritată și venea în urma unei serii de rezultate bune. Cine l-a urmărit anul trecut știe că victoria sa de la Monza nu este o întâmplare. Pista de mare viteză îi priește brașoveanului.

A doua zi, ne așteptam cu toții ca el să repete ce a făcut în prima zi. De data asta însă, norocul nu i-a mai surâs. Întâi, o valvă a motorului l-a scos din calificări. Timpii să se anunțau promițători. Pleca de pe 18. Însă în turul de formare, l-a lăsat planetara. Filmul de mai jos ne arată cât de frustrat era Mihai în momentul acela (priviți gesturile unui pilot care își vede cursa distrusă):

I-am rugat pe mecanici să schimbe planetara în timpul cursei. Vroiam să ies pe circuit și să scot cel mai bun timp al cursei. Era singurul lucru pe care îl mai puteam face având în vedere că nu am avut șansa să confirm performanța de sâmbătă și să arăt ca nu a fost întâmplătoare victoria. Le mulțumesc mecanicilor că au reușit să schimbe planetara în numai șase ture (normal este o muncă de o jumătate de oră)! Am ieșit pentru 3 ture, am scos cel mai bun timp al cursei în turul doi cronometrat, l-am îmbunătățit cu încă o jumătate de secundă în turul următor și am intrat la boxe.

Timpul lui Mihai (1:39,997) a fost cu aproape o secundă mai bun decât cel al lui Bortolotti (1:40,819), câștigătorul cursei și noul campion F2. Nemaitrebuind să își păstreze boost-urile pentru situațiile importante din cursă, Mihai a putut scoate tot ce e mai bun din monopostul său. Românul își încheia visul cu frumos cu doar o singură plimbare pe podium. Dar cel mai important, a urcat serios în clasamentul general, având matematic șansa de a-l depăși pe Pineiro și a ocupa locul 3 la finalul sezonului.

Mihai va participa și la ultimele două curse ale campionatului, curse ce vor avea loc la Barcelona, pe circuitul Catalunya.

Mi-l amintesc pe Mihai din World Series by Renault, când, la Monaco în 2009, mașina i-a rămas blocată în treapta întâi de viteză la start. Câtă dezamăgire atunci pe el, mai ales că locul său era amenințat de piloți cu mult capital. „It’s just a race” i-a spus colegul său de echipă, sud-africanul Adrian Zaugg, Și avea dreptate. Cu răbdare, multă muncă și un pic de speranță Mihai poate trece la următorul capitol din cariera sa de pilot.

Și filmul victoriei:

One response to “Visul unui român la Monza

  1. Genial, foarte frumos scris Liviu. Felicitari.
    Sper ca la anu’ sa castige intr-un alt loc magic.. La Spa Francochamps !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s