Una caldă, una rece

Am citit undeva că se face mare tam-tam pentru interzicerea sistemului care permite direcţionarea emisiilor de gaze rezultate din acceleraţie către spatele monopostului unde este poziţionat difuzorul  ce contribuie enorm la apăsarea aerodinamică.

Wow! Am scris eu toată chestia aia? Oricum, este vorba de off-throttle blown diffuser. Am să încerc să explic despre ce este vorba. Echipele au modificat maparea motorului în aşa fel încât arderea și circulaţia gazelor şi implicit direcţionarea lor către difuzor continuă şi după ce pedala de acceleraţie nu este apăsată.

Fenomenul ăsta se numeşte cold blowing acolo unde lipseşte aprinderea şi aprovizionarea motorului cu combustibil dar gazele continuă să circule prin sistemul de eşapament spre difuzor. Deşi „cold” este prea mult spus, aceste gaze nu sunt reci dar nici nu sunt la fel de fierbinţi precum atunci când se apasă pedala de acceleraţie şi implicit densitatea este mai mică dar tot cu un avantaj semnificativ.

Unele echipe precum cei de la Red Bull au dus acest sistem la un nivel şi mai avanstat. În momentul în care pilotul ridică piciorul de pe acceleraţie, este în continuare injectat un volum scăzut de combustibil prin valvele motorului, combustibil pulverizat în sistemul de eşapare unde din cauza temperaturii ridicate acesta se aprinde. În acest fel volumul gazelor creşte, temperatura la fel, densitatea devine mai mare şi viteza gazelor eșapante prin sistem către difuzor creşte.  Aici e vorba deja de „hot blowing”. Very smart, nu-i aşa?
Imaginile de mai sus explică modul în care gazele merg pe sub monopost, prin difuzor. Sus, eșaparea prin față a mașinii Renault. Via ScarbsF1

Cei de la FIA au luat în schimb o decizie împotriva acestui sistem ingenios. Ei sunt de părere că sistemul de evacuare este exclusiv pentru eliminarea gazelor arse şi acest lucru nu se întâmplă când maşina nu accelerează şi atunci evident echipele folosesc sistemul de eşapament pentru a influenţa apăsarea aerodinamică iar din punctul lor de vedere acest lucru intră în conflict cu articolul 3.15 din regulamentul tehnic al Formulei 1. Pe scurt articolul zice că orice sistem al monopostului care nu ţine de aerodinamică dar totuşi influenţează într-un fel sau altul aerodinamica maşinii este interzis. Clauza a fost introdusă pentru sezonul acesta cu scopul de a elimina acel sistem F-duct din 2010 însă dacă citim atent regulamentul este o mică „portiţa juridică” pe care ar putea echipele să se axeze:

„orice sistem aflat pe mașină, mecanism sau procedură care implică sau este suspect de implicarea unei mișcări din partea pilotului (driver movement) pentru a schimba caracteristicile aerodinamice ale mașinii este interzis.”

Dar în cazul nostru nu există nici o acțiune din partea pilotului, motorul face tot. Deci sistemul nu ar încălca regulamentul. Dar decizia a fost luată. Începând cu GP-ul din Silverstone sistemul acesta nu mai poate fi folosit.

O altă explicaţie dată de către oficialii FIA pentru această interzicere este faptul că o permitere a acestui sistem în timp, o să ducă la variante mult mai extreme şi avansate pentru echipele care îşi permit acest lucru iar celelalte rămân în urmă. Un al doilea lucru este că un monopost ce arde combustibil şi atunci când pilotul nu accelerează dă prost în mass-media când vine vorba de programul ecologizării acestui sport.

Experţii anticipează că în urma acestei interziceri, echipa care o să aibă cel mai mult de suferit o să fie chiar liderul detaşat Red Bull şi de aici s-ar putea să profite fanii F1 cu reechilibrarea forţelor şi implicit creşterea spectacolului. Lupta pentru titlu ar fi mai strânsă şi poate şi asta i-a motivat pe cei de la FIA să decidă în direcţia asta. Nu ştiu cât de adevărat este însă nici nu contează până nu vedem cu ochii noştri dacă se schimbă ceva semnificativ la Silverstone.

Anunțuri

5 răspunsuri la „Una caldă, una rece

  1. Interesant cum nu se topeste suspensia spate si alte elemente din zona respectiva. Poate chiar vine bine un pic pentru pneurile spate, se incalzesc mai repede =))

  2. foarte bun articolul!Nu cred totusi ca vor fi modificari majore in clasamentul sfarsitului de an,desi m-as bucura sa vina Mclaren tare din urma!

  3. S-ar putea totusi sa fie avantajati HRT, Virgin si Lotus cu toata treaba asta!
    Eu unul sunt scarbit…….este clar o manevra din partea FIA, a lui Jean Todt si a lui Eccleston ca sa iasa Narain Karthikeyan campion mondial!! Pana unde pot merge oare cu hotiile?!

  4. Blestemații ăștia ai lui Kolles. Anul trecut erau să-l facă campion pe Chandhok!! Cât de exagerați pot fi? Anul trecut și-au lansat mașina în ultima clipă ca să poată profita de schimbările din regulament, anul ăsta Chandhok a revenit cu Lotus, noroc că există un Dumnezeu și a lovit un parapet în primul viraj în free practice în Australia… acum vor și Mare Premiu în India, în curând Ecclestone va vinde F1 Bollywwodului și se va retrage în favoarea lui VJ Mallya. La final de cursă Vettel va sări din mașină și va face un dans elaborat cu mecanicii Red Bull!

  5. In 2013 Hispania se bate la titlu cu Virgin Racing si binenteles Force India ! 😀 Iar prin 2016 incepe o era Chandhok cum a fost cu Schumacher intre 2000-2004 ! ! ! 😀
    Apropo, un banc legat de F1 :
    Schumi and DC are in a desert. Evening comes, they set up their tent. Both go to sleep. DC wakes up in the middle of the night. Schumi isn’t in the tent. He can hear something coming from outside the tent. DC peeps out and sees Schumi running around the tent like crazy, a big lion after him…
    DC: Run faster, he’s gonna catch you!
    Schumi: Don’t worry, I lead by three laps… 😀

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s