Cursa de 24h de la Le Mans. Scurt istoric

Celebra cursă de anduranță a început în 1923 și testează nu doar cei mai rapizi și mai buni piloți dar și cele mai rezistente mașini, întrucât un echipaj format din 3 piloți trebuie să țină în funcțiune o mașină pentru 24 de ore. În cursă participă aproximativ 50 de echipaje împărțite în clase de performanță bazate pe puterea și consumul de combustibil al mașinilor. Există astfel LMP1 și LMP2 (monoposturi prototip create special pentru Le Mans) și GT1 și GT2, mașini clasa Grand Touring, deci mașini de serie adaptate pentru anduranță.

Cursa de la Le Mans a creat câteva din tradițiile deja împământenite în motorsport, cum ar fi fluturarea steagurilor de siguranță de către toți comisarii de traseu la finalul cursei, mod de a îl felicita pe câștigător. În 1967, Dan Guney și A.J. Foyt, câștigători ai cursei și-au primit șampania învingătorilor pe podium. Până în acel moment, învingătorul doar bea din șampanie însă Gurney a agitat-o și a stropit reprezentanții Ford aflați acolo, cei care îi preziseseră că va pierde cursa, creând astfel o tradiție ce durează de peste 40 de ani.

Reguli specifice ale cursei sunt oprirea motorului în timpul alimentării sau fluturarea tricolorului francez la startul cursei. Un alt punct caracteristic al acestei curse era startul: la început, mașinile erau aliniate la boxe și piloții alergau de pe partea opusă, porneau mașina și se lansau în cursă. În încercarea de a câștiga secunde prețioase, producătorul Porsche a poziționat cheia de pornire pe stânga pentru ca pilotul să își poată porni mașina și intra în viteze în același timp. Stirling Moss lăsa mașina pusă deja în viteza întâi și doar dădea cheie. Mașina pornea astfel de pe loc iar motorul pornea în momentul în care mașina se afla deja în mișcare. Însă în 1969 se introduseseră deja centrurile de siguranță și piloții porneau fără să își lege centurile, urmând să o facă pe parcursul primului tur. În acea cursă, debutantul Jacky Ickx a mers spre mașină în semn de protest. Ickx și-a legat centura de siguranță și apoi a pornit. În decursul primului tur, John Woolfe și-a pierdut viața într-un accident din cauza lipsei centurii de siguranță în timp de Ickx a câștigat cursa după un duel fantastic de o oră pe ultimele tururi cu Hans Herrmann.

Cel mai apropiat finish de la Le Mans a avut loc în 1966, când două echipaje Ford GT40 au fost încetinite ca să treacă linia de sosire împreună pentru publicitate. Însă, deși echipajul Miles / Hulme au trecut primii, la câteva secunde înaintea echipajului McLaren / Amon, cei din urmă au fost declarați câștigători întrucât plecaseră din spatele grilei de start și regulile de atunci menționau că cel care câștiga cursa trebuia să aibă cea mai lungă distanță parcursă. Echipajul McLaren/Amon avea 8 metri în plus!

Anunțuri

4 răspunsuri la „Cursa de 24h de la Le Mans. Scurt istoric

  1. O mica precizare, si anume faptul ca Jacky Ickx nu a fost in pericol la startu acelei curse din ’69

    ……cel putin nu in pericol grav :P!
    Oricum, felicitari ca ati ales sa scrieti si despre LeMans, un subiect care din pacate nu prea este mediatizat in Romania, cu exceptia Eurosportului……..

  2. Mulțumesc pentru video! Adevărul e că nu am cercetat mai multe surse când am scris asta…

  3. Jack Villeneuve a debutat in F1 in 1996 la echipa Williams, avandu-l coleg pe D.Hill -1996, H.Frentzen-1997.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s