Lotus contra Lotus

Bine, este vorba mai mult de Renault contra Team Lotus… sau Bahar contra Fernandes… sau statul malaezian contra Fernandes.

Totul a început în 1952 când un tip pe nume Colin Chapman a pus bazele unei companii de producție de mașini sport cu numele Lotus Engineering (cele 4 litere din mijlocul siglei Lotus sunt de altfel inițialele de la Anthony Colin Bruce Chapman). Însă ambițiile sale erau mari și Chapman a intrat și în lumea curselor cu propriile mașini. În încercarea de a limita daunele în cazul unui eșec, Chapman a despărțit compania Lotus Engineering în 2 entități distincte legal: Team Lotus, echipa care va alerga în Formula 1 și alte formule și Group Lotus (existent sub acest nume din 1959) care continua munca începută cu Lotus Enginering. Team Lotus cucerește 7 titluri mondiale la constructori în anii ’60 – ’70, intrând într-un declin vertiginos la începutul anilor ’80. În 1982, Colin Chapman moare în urma unui infarct iar în 1986 Group Lotus este cumpărată de General Motors, cam în perioada în care Team Lotus avea un reviriment pe pistă cu Ayrton Senna la volan și cu celebra lor schemă cromatică negru cu auriu datorată sponsorului JPS. În 1993, Group Lotus este cumpărată de patronul Bugatti și un an mai târziu vândută către Proton Malaezia, actualii proprietari. Team Lotus mai supraviețuiește în F1 până în 1994, la momentul retragerii aflându-se în posesia lui David Hunt, fratele campionului mondial din 1976.

Momentan, Group Lotus este împărțită în Lotus Cars și Lotus Engineering. Dany Bahar a venit la conducerea companiei în 2009, după ce mai lucrase pentru Ferrari. Bahar a sesizat oportunitatea de a avea mașinile Lotus în F1 (JPS e un bun exemplu, aceștia intrând ca sponsor pentru Lotus la începutul anilor ’70. Fac o pauză de câțiva ani la finalul decadei însă revin ca sponsori ai Lotus după ce trec printr-o cădere spectaculoasă în vânzări și declară că F1 e un factor prea important de vânzare pentru a renunța la el).

În paralel, Tony Fernandes (afacerist malaezian care a cumpărat Air Asia de la statul malaezian pe un preț de nimic și a transformat-o într-o afacere profitabilă) reușește să obțină un loc în Formula 1 pentru sezonul 2010. Abilul Fernandes sesizează puterea pe care ar avea-o numele Lotus și cumpără de la Group Lotus o licență pentru folosirea numelui Lotus Racing în timpul sezonului 2010. Fernandes se implică bine în cadrul echipei, Lotus Racing fiind cea mai bună dintre debutantele sezonului. Malaezianul ia legătura cu familia Chapman, pentru a-i fi recunoscute eforturile de a aduce numele Lotus înapoi printre echipele de top. Acesta cumpără de la David Hunt fosta echipă Team Lotus, în încercarea de a se desprinde de Group Lotus și  avea autonomie în deciziile pe care le ia în propria echipă. Dany Bahar simte pericolul și retrage licența de a folosi numele Lotus echipei lui Fernandes. Nici famila Chapman nu mai sunt siguri pe cine să susțină. După ce și-au declarat susținerea pentru Lotus Racing, se văd nevoiți să îl susțină pe Bahar, întrucât acesta conduce compania care încă produce mașini Lotus.

La finalul lui 2010,Tony Fernandes simte că Group Lotus vrea să intre în Formula 1. Și cum nu o pot face prin intermediul echipei lui Tony, Fernandes și Mike Gascoyne, șeful tehnic al echipei (cunoscută și sub numele de 1Malaysia), încep să îi șicaneze planurile lui Bahar anunțând că organizează un concurs pentru a creea o schemă cromatică pentru monopostul lor 2011, reminiscent a celebrelor scheme cromatice JPS. Bahar nu se lasă impresionat și Proton devine sponsor principal și co-proprietar al actualei echipe de F1 Renault, prezentând presei mașina neagră cu auriu, în ale cărei culori „Lotus Renault” va alerga în 2011. Fernandes e nevoit să rămână cu schema sa verde cu galben (culori foarte potrivite dealtfel pentru Team Lotus). Monoposturile Lotus Renault vor rămâne tot cu denumirea de Renault în 2011, pentru a nu pierde banii din drepturile de televizare (fapt care s-ar întâmpla dacă monopostul și-ar schimba denumirea).

La capitolul tehnic, Renault e pe o pantă ascendentă după plecarea lui Flavio Briatore iar Robert Kubica le poate aduce victorii dacă primește o masină bună. Nici Team Lotus nu sunt mai prejos, în 2011 ei vor fi motorizați de Renault și vor folosi cutia de viteze creată de Red Bull iar Trulli și Kovalainen sunt piloți cu experiență. Nu doar că avem 2 echipe Lotus, dar avem două echipe Lotus Renault. Și o amenințare din partea Canadei, că dacă cumva monopostul Lotus Renault va arăta ca un pachet de JPS pe roți, i se va interzice să alerge în Canada (vă amintiți probabil ce au pățit Ferrari anul trecut).

Se duce o luptă surdă între Proton și Fernandes, ambii luptând pentru folosirea numelui Lotus în Formula 1. Fernandes a cumpărat Team Lotus și are dreptul de a-l folosi. Proton produce mașini Lotus și dorește ca echipa lor să fie singura echipă Lotus din Formula 1. Orgoliul statului malaezian pe de o parte (nevrând să mai pățească odată ce au pățit cu Air Asia) și a lui Tony Fernandes pe cealaltă parte au dus la acest război al puterilor malaeziene asupra numelui care i-a făcut cunoscuți pe Clark, Hill, Rindt, Fittipaldi, Andretti, Mansell și Senna. Un sondaj realizat recent ne arată cum sunt divizați fanii: 41% susțin echipa lui Fernandes (verde), 20% susțin Lotus Renault (negru) iar 39% susțin că nici una nu are de a face cu originala echipă Lotus. Un lucru sigur care îi asigură lui Tony Fernandes un oarece succes printre fani și printre specialiștii Formulei 1 este că e mereu prezent în sânul echipei. Iar Proton prezintă o oarece fragilitate prin faptul că e o companie deținută de stat și orice cheltuieli ar face pentru a-l întrece pe Fernandes, ar face-o din bani publici.

Iar Renault… cred că actuala echipă Renault are cel mai mult de pierdut ca identitate. Se numește Lotus Renault dar de fapt se numește Renault, Lotus fiind momentan sponsorul. Însă Renault nu dețin nici o acțiune în această echipă. Sper că v-am lămurit.

P.S. Citisem pe undeva un comentariu inteligent: comentatorii vor folosi infinit mai des denumirea de Lotus Renault decât AT&T Williams, Lotus scoțându-și astfel mult mai bine banii din F1 decât AT&T. Cum ajungem din nou la bani…

P.S. 2 Un tribunal englez va decide la sfârșitul lui martie cine are dreptul de a folosi numele Lotus în Formula 1.

13 responses to “Lotus contra Lotus

  1. Probabil tribunalul o sa decida ca ambele echipe au dreptul de a folosi numele Lotus. Cum ai zis si tu, anul acesta pe hartie este o echipa Renault cu sponsor Lotus (producatorul de masini sport) iar pe langa ei exista o echipa de F1 Lotus ( a lui Tony), deci anul asta categoric vor fi doua echipe pana la final. Dar ce o sa fie din 2012 cand Renault se retrage complet din F1 si o sa furnizeze doar motoare?

  2. Frumos scrisa povestea. Am niste observatii doar: Reno n-are de ce sa aiba de-a face cu canadienii pt ca nu fac reclama la tigari (nu au logoul JPS si nu primesc bani de la el) ci doar au pus niste culori pe masina, lucru care nu e interzis. Lotus Group nu au intrat in F1 pt ca asa aveau in plan, ci doar sa se razbune pe Fernandes, stricandu-i apele. De altfel ei sunt rivali si in GP2 unde Lotus Group sponsorizeaza ART GP, iar noua echipa Air Asia este satelitul lui Team Lotus. Disputa privind drepturile asupra numelui nu se va incheia in martie – exista multe variante de apel si pentru unii si pentru ceilalti.

  3. Așa e, te susțin aici, însă canadienii sunt altfel de oameni😀
    Probabil ai văzut și tu că există o grămadă de discuții pe net legat de subiectul ăsta. Adu-ți aminte de Ferrari. De ce un amalgam de linii și bare a fost considerat reclamă mascată la Marlboro? Tot așa, un monopost negru cu auriu poate fi considerat vector JPS, mai ales că au apărut în Austria, puncte de distribuție JPS cu grila de start și pachetul pe roți > http://joesaward.files.wordpress.com/2011/01/img00115-20110120-0918.jpg Iar ăștia cu țigările sunt plini de bani și cred că orice echipă ar fi tentată… bine, până la urmă totul se reduce la faptul că e un trend mondial acum să banezi orice are a face cu fumatul.

  4. Referitor la PS1: Eu sunt convins ca toata lumea le va spune Renault celor de la Lotus Renault GP. Chestia asta se intampla deja pe toate site-urile de F1, nu vad de ce comentatorii TV s-ar complica sa spuna Lotus Renault. Partea amuzanta este ca, in contextul asta, tocmai Team Lotus va fi cea care va promova brandul Lotus in F1, nu Proton…

  5. Da, e ironică situația. Mă gândesc că Autosport a scris articolul ăla în care este susținut Proton.. pe de altă parte, comentatorii BBC sunt Brundle și Coulthard, ambii au discutat cu Fernandes, l-au înțeles și îl susțin.. Bahar/Proton sunt un fel de forță corporatistă cu unicul interes în finanțe și de accea ajung mai greu la sufletul fanilor.

  6. Cel mai bine ar fi daca partile s-ar impaca si am avea o singura echipa Lotus sprijinita din doua surse. Ce frumos ar sa avem Team Lotus Grand Prix cu motorizare proprie, desi este putin probabil…

  7. Foarte bun articolul, Liviu! Nu mai intelegeam nimic din toata polologhia asta cu Renault, Lotus, Fernandes, etc… Merci, acum sunt lamurit! Go Lotus!🙂

  8. totul se rezuma la bani,pana una alta!Mai mult ca sigur cei de la group Lotus,au fost invidiosi pe publicitatea care a fost anul trecut,in jurul numelui Lotus,si l-a facut si pe Bahar sa il urmeze pe Fernandez in F1,cu Lotus group!!!

  9. Pingback: Caterham, istoria unui eșec așteptat - www.PitStops.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s