Semnal de alarmă


Nu ştiu ce impresie aveţi voi dar eu simt că parcă Formula 1 se îndepărtează din ce în ce mai mult de Europa. Am citit azi undeva că faimoasa Gală de Decernare a Premiilor FIA care se ţinea în mod tradiţional în Monaco îşi va schimba gazda anul viitor. La finalul sezonului 2011 această gală va avea loc în India, mai precis în oraşul New Delhi. Poate pe unii dintre voi nu vă uimeşte deloc această decizie, eu însă am rămas şocat. Ştiu că la anu India va găzdui şi ea un GP din calendarul Formulei 1 însă mutarea galei mi se pare deja o exagerare. Eu nu sunt pregătit să întrerup o tradiţie precum Gala FIA de la Monaco dar până la urmă cine naiba mă ascultă pe mine?

După acest mini şoc al meu am fost curios să aflu câte GP-uri mai sunt europene în sezonul ce urmează şi am aflat că doar 9 curse din cele 20 vor fi găzduite de state europene şi chiar și aici una dintre ele este Turcia pe care nu prea o consider europeană. Pentru mine, această statistică este una tristă pentru că am observat că de-a lungul sezonului precedent fanii F1 dar şi piloţii se plângeau de cursele plictisitoare care se datorau circuitelor şi mai plictisitoare, majoritatea fiind circuite noi din afara Europei.

Înţeleg că F1 este până la urmă mai mult un business decât un sport şi el se îndreaptă către zone mai promiţătoare din punct de vedere financiar dar să nu uităm nici de latura umană şi tradiţională a acestui fenomen pentru că până la urmă acesta este cel mai important.

Propun un exerciţiu de imaginaţie cititorilor siteului, un joc.
1. Ce Mare Premiu aţi elimina din calendarul competiţional F1 din 2011?
2. Ce Mare Premiu aţi alătura calendarului competiţional în 2011?
Câte 2 la număr ca să nu ne complicăm. Am să încep eu.

Mie sincer mi-e dor de Imola şi de A1-Ring care mai nou cred că se numeşte Red-Bull Ring (dacă nu mă înşel). Aş elimina circuitul din Singapore (da, este foarte atrăgător fiind cursă de noapte şi spectacol off the track dar cursele mi se par extrem de plictisitoare). Al doilea circuit pe care l-aş elimina ar fi Hungaroring, ar fi frumos sa fie înlocuit cu un alt circuit mai spectaculos din estul Europei, poate tot unul din Ungaria dar un alt circuit. Nici România nu ar fi o idee prea rea.

Nu am ţinut cont de potenţialul financiar al exemplelor date mai sus ci doar de starea mea nostalgică față de vechile circuite şi de lipsa de spectacol pe circuit.

Apropo, calendarul F1 din 2011 :

13/03 Bahrain;
27/03 Australia;
10/04 Malaysia;
17/04 China;
08/05 Turkey;
22/05 Spain;
29/05 Monaco;
12/06 Canada;
26/06 Europe;
10/07 Great Britain;
24/07 Germany;
31/07 Hungary;
28/08 Belgium;
11/09 Italy;
25/09 Singapore;
09/10 Japan;
16/10 Korea;
30/10 India (dacă pista e gata la timp și omologată);
13/11 Abu Dhabi;
27/11 Brazil

12 răspunsuri la „Semnal de alarmă

  1. Flavius, eu aș opta, ca și tine, pentru revenirea Imolei și A1Ring. Aș fi ales vechiul Hockenheim dar nu mai e valabil 😀

    Iar de eliminat aș scoate China și Abu Dhabi.

    Mutarea galei de la Monaco ar putea fi doar temporara si ar putea face parte din razboiul Bernie vs Clubul Auto Monegasc..

  2. Alte doua optiuni ar putea fi Magny-Course sau Paul Ricard, ambele circuite frumoase… PR mai de viteza, era in F1 in anii 80.

  3. Magny-Course nu mi-a placut niciodata, nu stiu de ce. Circuit Park Zandvoort din Olanda ar fi o alta idee. Imi place cum arata circuitul.

  4. daca ar fi dupa mine as elimina Hungaroring,Hockenheim(noul) si Valencia si as aduce inapoi Magny-Course si A1Ring!!!

  5. Bun articolul Flavius. Totusi, parerea mea e ca mutarea galei s-a facut in functie de interesele financiare si atat. N-are legatura cu „indepartarea” de Europa. Razboiul lui Bernie cu cei din Monte Carlo este doar „de ochii lumii” si doar o chestie de negociere. Si stiu asta de la cineva din Monaco.
    Sustin ideea ta cu circuitele astea „false” care seamana toate intre ele. Am inteles ca RedBull Ring va reveni in F1 dupa ce il aduc „la zi” cu siguranta si asta e o veste buna. Mi-ar placea sa vad Motorland Aragon in F1 si, de ce nu, Portimao. Aragon stiu ca indeplineste toate normele… de Portimao nu sunt sigur. Proiectul circuitului stradal de la Roma iarasi e interesant. Paul Ricard e putin probabil sa revina. Ganditi-va ca ii apartine lui Bernie si ca e un circuit foarte vechi. Stie el de ce nu „impinge” pentru F1.
    Si cu inlocuirea Hungaroring cu un alt circuit din Ungaria… hmm… nu prea mai au altul! 🙂 Lucrarile la Balaton Ring s-au oprit momentan si alta pista nu au. Despre Romania… peste vreo 20 de ani, poate.
    In toamna asta l-am cunoscut pe promoterul bazei sportive din Teheran. Au acolo o pista de karting de nivel international, o pista de offroad, o pista de motocross si o pista mare (auto si moto) desenata de Tilke. Toate-s gata in primavara, au deja asfaltul turnat si omologarile obtinute. Impreuna cu promoterul era si Soheil Ayari, care mi-a explicat ca nu e suficient sa ai o pista buna… trebuie sa fie „good politics and good money” si tot el mi-a spus ca din acest motiv sunt siguri ca nu vor avea F1 in urmatorii 10 ani acolo. Asta in conditiile in care pista e deja gata. Deci uitati despre Romania… 😦

  6. Sunt slabe sansele sa revina vreunul din circuitele europene, mai ales ca se ridica mult orientul… si au bani de investit.

  7. Titlul e patetic – tendinta de extindere in afara Europei nu e de ieri, de azi. Un campionat mondial are nevoie sa se echilibreze geografic si mai ales economic, iar greul intereselor comerciale nu mai e in Europa. Hai sa acordam sanse si noilor circuite din Rusia, SUA si India. Spre exemplu, un circuit nou precum cel de la Istanbul este OK dpdv al pilotajului.

  8. @ Neo, Indepartarea de Europa este o consecinta si nu cauza, da, e clar ca motivul este unul financiar.
    @ Mihai. Nu stiu daca este chiar patetic pentru ca este un articol subiectiv si mi-am expus parerea personala. Evident ca ai dreptate, este un campionat mondial si trebuie extins pe glob si stim si faptul ca banii vin pe primul loc, insa chiar asta e problema mea. Circuite plictisitoare in desert precum cel de la Abu Dhabi in locul altora mai palpitante doar pentru ca aduc mai multi bani in sport. Dar asta este realitatea.
    P.S. Nu prea sunt fanul nr. 1 al arabilor, dar shhhh =))

  9. Clar as opta pentru reintroducea Imola si Hockenheim , de scos … multe circuite ar trebui sa dispara din calendar Abu Dhabi , Bahrein , China ,Singapore, Korea si ce P***….mama masii cauta India acolo , aia 99% merg pe biciclete si mananca de pe jos nu mai zic sa fi auzit vreo data de F1
    Si de ce nu mai e Australia prima cursa din calendar nu asa era odata 😕

Lasă un răspuns

