35 de ani de la moartea lui Graham Hill

Este un nume ce mie cel puţin nu-mi spunea foarte multe.. asta până am început să scriu acest articol şi să adun informaţii despre el. Da, sigur, ştiam că este un dublu campion mondial în Formula 1 însă drumul lui către glorie este mai interesant decât mi-am închipuit.

Hill a fost o excepţie de la regulă, în sensul că provenea dintr-o familie săracă şi înclinaţia lui pentru motor-sport a venit mai târziu decât pentru alţi piloţi, de fapt şi-a dobândit carnetul de conducere de abia la 24 de ani, ceva ieşit din comun pentru piloţii din vremea respectivă.

Nu aş afirma că a fost cunoscut neapărat pentru talentul lui ci mai degrabă drept un om cu o voinţă şi o dedicaţie formidabilă, iar felul în care aborda publicul l-a făcut să ajungă repede în lumina reflectoarelor şi să aibă foarte mulţi fani, acest lucru datorându-se și simţului umorului foarte dezvoltat pe care îl avea. Acest om nu s-a născut cu talentul în sânge, ci a muncit pentru el iar asta îl face cu totul special.

A început să lucreze de la vârsta de 16 ca ucenic la o fabrică ce producea instrumente (Smiths) iar la 21 de ani s-a trezit înrolat în Marina Regală. Da ştiu.. un bărbat adevărat nu?

După 2 ani serviţi în uniformă a revenit la Smiths că doar viaţa nu era roz şi trebuia să lucreze undeva. Era un mare fan şi practician al canotajului fiind şi membru al clubului de canotaj din Londra de unde mai târziu şi design-ul căştii sale de pilot, lucru moştenit şi de fiul său Damon Hill (pe lângă același simţ al umorului).

Într-o bună zi Graham a văzut un anunţ în ziar ce zicea că oricine îşi doreşte să piloteze un monopost de curse la Brands Hatch o poate face pentru 5 shilings pe fiecare tur parcurs. După patru ture de pistă Graham Hill a ieşit din maşină renăscut, ceva se schimbase în el. A încheiat repede un târg cu proprietarul clubului de curse unde pentru munca lui de mecanic avea să primească în schimb ocazia să concureze într-un monopost. Din nefericire patronul a profitat de Hill şi nu şi-a respectat partea lui din târg. Moralul şi starea financiară a lui Hill erau la pământ.. Nunta lui cu frumoasa sa soţie Bette a fost de fapt în totalitate pe contul miresei.

Ghinionul urma să se schimbe în noroc când într-o zi Graham se întorcea la Londra şi făcând autostop-ul a fost luat la ocazie de un tânăr domn pe nume Colin Chapman, moment din care putem să spunem că Hill a început un nou capitol din viaţa sa. A început să lucreze pentru Chapman la Lotus ca mecanic iar misiunea lui de a-l convinge pe Chapman că merită să concureze într-un monopost de-al lui nu a fost ușoară dar s-a finalizat cu succes, debutul lui în F1 având loc în 1958 cu Lotus.

Fără prea mult succes şi cu multe probleme de ordin mecanic şi etic, Hill a semnat cu British Racing Motors (BRM) în 1960 iar peste doar doi ani a câştigat primul lui Mare Premiu de Formula 1 la Zandvoort şi primul său campionat mondial (1962). În următorii doi ani a continuat să lupte pentru titlu însă a fost lovit des de ghinion, în forma problemelor mecanice.

1967 a marcat revenirea lui la Lotus şi formarea super duetului cu dublul campion mondial Jimmy Clark. Din nefericire anul în care Hill a cucerit al doilea său titlu în F1 (1968) coincide cu moartea tragică a coechipierului său la Hockenheim.

Trebuie menţionat că este singurul pilot ce a reuşit să câştige aşa numita triplă coroană a motorsportului şi anume câştigarea Indianapolisului 500, a cursei de 24 de ore de la Le Mans şi a Marelui Premiu de la Monaco. De asemenea, dacă Ayrton Senna este regele circuitului de la Monaco atunci Graham este cel puţin prinţul deoarece deţine un incredibil număr 5 de victorii pe acest extrem de dificil circuit…

Aici a şi marcat ultima lui victorie deoarece la Watkins Glen a suferit un accident oribil ce l-a propulsat direct într-un scaun cu rotile. Aţi crede că aici se termină povestea nu? Păi nu! După o recuperare grea şi îndelungată, Graham a revenit în F1 însă fără succese semnificative. La final şi-a construit propria echipă de F1 (Embassy Hill) şi asta a demonstrat din nou dedicaţia şi iubirea pentru acest sport.

Hill a trăit şi a murit pentru F1, iar moartea lui ne demonstrează acest fapt. A murit pe 29 noiembrie 1975 la exact 35 de ani înaintea acestui articol, într-un tragic accident aviatic. Avionul personal pe care îl pilota se întorcea de la o sesiune de teste din Franţa de pe circuitul Paul Ricard dar odată ajunşi în zona deasă de ceaţă a aeroportului Elstree din apropierea Londrei, avionul s-a prăbuşit şi a luat foc, toţi cei 5 de la bord sfârşind tragic (pe lângă Graham se mai aflau mecanici și ingineri ai echipei). Graham ne-a lăsat moştenire momente nepreţuite şi un model de caracter demn de urmat… ahh şi să nu uit, un fiu pe nume Damon Hill ce mai târziu a continuat să poarte “coroana” tatălui său, acea cască specific neagră cu acele vâsle de jur împrejur cu care Damon la rândul său a reuşit să devină campion mondial, cei doi fiind singurul cuplu tată-fiu care a realizat acest vis.

Nici nu îmi pot închipui cât de mult încânta fanii F1 acest gentleman englez dacă doar scriind despre el mi-a propulsat interesul şi admiraţia în al 9-a cer.

Anunțuri

5 răspunsuri la „35 de ani de la moartea lui Graham Hill

  1. Frumos scris! Nu vazusem piatra de la mormantul lui Graham Hill. Odata cu el a murit si unul dintre cei mai promitatori tineri piloti britanici din anii ’70, Tony Brise.

  2. Da, Roger Williamson și Tom Pryce au murit în anii 70, alături de Brise cei 2 fiind cei mai promițători piloți britanici…

  3. Da, Roger Williamson și Tom Pryce au murit în anii 70, alături de Brise ce 2 fiind cei mai promițători piloți britanici…

  4. Confirm 🙂 eu ii mentionam si pe ceilalti doi din cauza ca sunt des pomeniti ca fiind triada pierduta de englezi in anii 70. E drept, Brise a murit in accident aviatic fata de ceilalti doi care au murit pe pista, insa tot o tragedie a fost si aia…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s