Când se termină benzina…

Istanbul ne-a lăsat cu senzații mixte. Pe de-o parte am văzut în sfârșit o luptă. Pe de altă parte lupta n-a avut nici un învingător. Toți cei patru mușchetari aveau capetele plecate la sfârșit, când ar fi trebuit sa fie mândri de ceea ce-au realizat. Lewis, învingătorul, era mai pleoștit decât toți, chiar și mesajele radio consemnând o lipsă a bucuriei. Webber și-a ținut în frâu declarațiile cu mare eleganță, evitând să-l acuze pe Sebastien de incident. Se vedea că-i stătea pe limbă, dar a fost domn. Seb a dat din mână, agresiv, după incident pentru ca apoi să urce în motorhome și să iasă cu o figură de cotoi care tocmai a vărsat castronul cu lapte. Sigur, nici prin gând să declare că el e vinovat… doar fața lui de copil cu părul bălai nu mai chema soarele ci nori negri care să-l ascundă. Cel mai fericit a părut Button. Paradoxal poate… Deși explicabil. Jens l-a depășit pe Lewis iar apoi s-a dat elegant la o parte din fața ghiulelei hamiltoniene, care i-ar fi proiectat pe amândoi în afara pistei și pe Webber în câștigător. Apoi Martin a pus capăt spectacolului lătrând ordinele. Iar noi, telespectatorii am mai învățat un nou secret al Formulei1 : fuel saving mode.

După cursă am aflat că și Webber mergea la pas tot ca să economisească ceva benzină iar Sebastien, care făcuse asta deja, l-a atacat cu toți căluții putere. Apoi Jens a fost răcit tot cu argumentul că e critic să o ia mai moale că i se termină gazolina. Nu știu de câte kilograme e vorba aici. Dar ideea că mașinile astea nu-s capabile să meargă o cursă la full-speed m-a cam dat gata. Cum frate?! Pai ce facem aici? Deci dacă cei 4 s-ar fi bătut până la final, în loc să avem pe cel mai bun pilot în față, l-am fi avut pe ăla de-a salvat cel mai bine pneuri, benzina și motor… Ceva e putred aici, nu credeți?

Am văzut că atunci când există dorința, există o cale. Vettel l-a depășit pe Mark și Jens pe Lewis și vice-versa. Pe mașini egale, cu dirty air și toate alea. Ce a făcut posibil asta? Păi în primul rând voința, presiunea. Apoi circuitul. Istanbul poate nu atrage cel mai mare număr de fani, dar are acel mix de linii drepte și curbe de mare viteză care permit abordări diferite și prin urmare, potențial pentru spectacol. A fost un spectacol de clasă, cu dueluri roată la roată. Chiar dacă s-a terminat prost pentru Seb, el a fost cel care a pierdut cel mai mult, deci n-are rost să-l mai agravăm și noi. Însă declarațiile șefului de la RedBull arată cine e pilotul favorit. În nici un caz Mark.

Evident, cei mai supărați de luptele fratricide au fost Christian și Martin. De înțeles dar… nu cumva uită de ce sunt cu toții acolo? În plin deșert de spectacol și tensiune, Istanbul a fost o oază pe care ar trebui să încercăm s-o replicăm, nu să stigmatizăm aceste comportamente iresponsabile 🙂

Dragă Christian, dragă Martin… nouă, fanilor, nu ni s-a părut deloc penibil cum Seb a intrat în Mark. A fost un incident de cursă, una superbă până în acel moment. La mai multe! Lăsați piloții să fie piloți și nebuni și o să vă apreciem mai mult decât dacă câștigați campionatul mondial cu 200 puncte avans! Cum era? RedBull iți dă aripi, nu le retează…

Anunțuri

15 răspunsuri la „Când se termină benzina…

  1. Draga … (n.r. aici Cornel isi spune pe nume) care ai scris acest articol.Clar tu nu intelegi acest sport.Ma refer la economisirea benzinei.Cu cat este mai putina in rezervor cu atat masina va merge mai rapid intr-un tur.Lasa-ne cu comentariile astea de cacat. Daca masina ar avea rezervorul plin sa ii ajunga pentru 200 de tururi ar avea timpi foarte inceti intr-un tur … (n.r. aici Cornel isi spune pe nume, din nou)
    Hai pa

  2. Draga Cornel, nu te forteaza nimeni sa il citesti. Fii tu destept si atotcunoscator (ca toti romanii nostri verzi) si intelege ca, cu cat o masina accelereaza mai mult cu atat mai multa benzina consuma. O masina cu rezervorul gol, deci usoara, nu merge singura ci pilotul trebuie sa accelereze ca sa mearga mai repede, deci va consuma benzina. Imi pare rau ca tocmai ti-am dovedit ca esti exact cum scriai in comentariul de mai sus. Hai pa.

  3. Cornele estem varză ;). Formula 1 este un sport. Nu campanie de salvare a petrolului sau mai știu eu ce.

  4. mashinile sint constant ajustate (chiar in timpul cursei) ca sa ruleze la viteza maxima intr-o succesiune de momente date, functzie de parametrii inregistratzi de computerele de bord… se poate ajusta eleronul fatza, presiunea in pneuri poate fi alta dupa schimbul obligatoriu sau sistemul de frinare ce poate fi mai strins sau mai relaxat (asta chiar se vede pe camerele montate in spatele pilotzilor)… shi alte citeva sisteme…

    mesajul „fuel is critical” nu a avut semnificatzia exprimata… a fost un cod pentru a-i face pe pilotzi sa intzeleaga ca, din acel moment, echipa este ok cu ordinea stabilita shi ei trebuie sa aduca mashinile acasa… fara depashiri sau alte riscuri inutile… iar echipele itzi platesc salariul… deci faci ce tzi se spune….

    pe masura ce mashinile consuma carburant devin mai ushoare, insa pierd shi din aderentza prin distrugerea treptata a pneurilor… de regula, fiecare pneu pierde o jumatate de kilogram de cauciuc de pe suprafatza de rulare… deci la final, setul de 4 anvelope este cu 2kg mai ushor…
    asta poate afecta shi tractziunea, monoposturile fiind mult mai greu de controlat, iar vitezele de intrare shi ieshire din viraje sint mereu altele… pina shi punctele de frinare se schimba…

    in cazul unei curse ca cea din turcia, mashina lui webber (plecat primul) consuma mai mult decit mashina lui vettel, care il urma „bagat la cutie”… echipele shtiu asta shi din start mashinile au cantitatzi de carburant diferite, motiv pentru care, in cazul in care se produc modificari de pozitzie, pilotzii primesc indicatzii diferite shi se comporta diferit…
    in acest caz particular (deoarece webber a trimis presa sa descopere adevaratele motivele pentru care timpii lui pe ultimele 3 tururi inainte de acroshaj erau ceva mai slabi decit ai lui vettel, in „alta parte”) se crede ca red bull i-a transmis lui webber sa incetineasca pentru a salva carburant, in timp ce lui vettel i-au spus sa accelereze, ceea ce arata clar ca i-au „incalecat” premeditat, sperind ca webber se va da la o parte pentru vettel…

    la mclaren lucrurile sint mai simple… daca va mai amintitzi, in turul 44 cind lewis trecea prin virajul 8, televiziunea a oferit o comunicatzie radio cu standurile, in care i se spunea sa salveze carburant shi ca… ambele mashini sint in aceeashi situatzie… omul s-a relaxat shtiind ca ordinea va ramine neschimbata…. fiindca shi button „salveaza carburant”…. de aceea la final, pe podium shi la conferitza de presa nu s-a bucurat deloc… fiindca button shtia ca are destul carburant shi hotarise peste capul shefilor, ca poate cishtiga, ca il poate da pe hamilton la o parte…

    mare gresheala….

  5. principalul motiv pentru care pilotzii sint avertizatzi sa „salveze carburant” este acela ca ei trebuie sa ajunga la linia de sosire, iar o viteza crescuta mareshte consumul de carburant…. deci ei trebuie sa incetineasca progresiv… la acel nivel ei pot controla asta destul de ushor, putind reduce viteza cu circa o secunda pe tur, care inseamna … la 20 de tururi sa zicem… 20 de secunde….

    toata shmecheria este ca sa termini cit mai in fatza, cu un timp cit mai slabi…
    de ce?
    pentru ca nu vrei sa fortzezi motorul care are o viatza limitata, atita timp cit, pentru intreg sezonul (adica 19 curse), ai la dispozitzie doar 8 motoare…

    ashadar… daca in ultimele 10 tururi cei din fatza nu se afla in pozitzii apropiate ce pot permite depashiri, fiecare va aduce mashina acasa linishtit… este o problema de evaluare de moment cu implicatzii de durata…
    cei din spate insa… se vor bate sa ciupeasca puncte importante pentru supravietzuire… sponsori… drepturi de televizare… etc.

  6. Jocker, esti foarte pus la punct, am remarcat ca esti foarte atent la partea tehnica. Cum de? Lucrezi in domeniu? Si pe site la Mihai Marinescu ai cateva comentarii in care dovedesti cunostinte care nu sunt la indemana oricui. Esti doar un simplu pasionat foarte experimentat sau chiar lucrezi in domeniu?

    Ce buna observatia cu Button si Hamilton, ai dreptate, Jenson ar fi trebuit sa tina capul la cutie. A procedat intocmai ca Vettel. Dar a fost mai norocos.

  7. @Liviu&fanalodog: ma baieti voi ati citit articolul? sa va dau partea din articol care nu mi-a placut „Dar ideea că mașinile astea nu-s capabile să meargă o cursă la full-speed m-a cam dat gata. Cum frate?! Pai ce facem aici? Deci dacă cei 4 s-ar fi bătut până la final, în loc să avem pe cel mai bun pilot în față, l-am fi avut pe ăla de-a salvat cel mai bine pneuri, benzina și motor… Ceva e putred aici, nu credeți?”

  8. singura mare diferentza pe care a facut-o button este ca a atacat pe exteriorul virajului 12… nu pe interior… in rest… imediat inainte de premiere, intrebat de button ce s-a intimplat, webber explica iar cei doi pilotzi mclaren se uitau la el… la un moment dat, webber spune ca vettel a tras dreapta de volan shi nu s-a mai putut face nimic… hamilton completeaza – „asta mi-a facut shi mie”, referindu-se la turul 18… iar button, crezind ca lewis se referea la el raspunde – „Nu… tot ce mi-au spus ei de la boxe este ca…” hahahahahaha … l-a oprit hamilton la timp fiindca erau chiar linga camera de luat vederi care avea linia de sunet deschisa… hahahahahaha… e clar ca button shtia ca a greshit shi avea deja o explicatzie pregatita… uita-te la figura lui la conferintza de presa, cind incepe sa dea amanunte…. hahahahahahaha

    pe vremuri am facut presa… scris, radio shi tv… in tehnic shi artistic… in anii ’90 mi-am asumat riscul ca shef de departament sport, sa pun o fotografie de la cursa din monaco pe prima pagina a unui ziar romanesc… in plus, in romania mileniului trecut am terminat un liceu de constructzii de mashini… ashadar nu e chiar sumeriana veche ce vad pe un raport tehnic… in plus, am facut shi sport, citeva titluri de campion natzional shi doua recorduri natzionale, inca nedoborite… chiar shtiu ce inseamna sa respiri, visezi, gindeshti shi munceshti in sport….

    partea tehnica te face sa intzelegi ce vezi… daca vei citi regulat blogurile de limba engleza atashate pe pagina mea (shi comentariile), vei vedea ca britanicii stapinesc partea tehnica uluitor de bine… omul de rind are alta perspectiva… shi automat mai mult respect… blogul lui james allen este monitorizat de toate echipele de Formula 1 shi de oficialii FOM… care citesc fiecare comentariu… adicaaaa… fiecare comentariu… shi sint mii acolo.

    romanul este invatzat sa judece momentul fara sa intzeleaga deloc contextul… de aceea romanii injura fiecare gresheala… in loc sa se repecte shi sa caute sa descopere, sa se educe…

    o jignire nu schimba nimic… shi oricine poate face asta… apoi… daca te comportzi ca un copil, vei fi tratat ca un copil… your choice… e vorba de atitudine…

    la anul voi fi in tribune la marele premiu de la austin…

  9. Buna treaba faci 🙂 si felicitari pt la anul 😉
    Ai dreptate cu englezii, presa lor e destul de bine pusa la punct. Sunt sigur insa ca in momentul in care si Romania va furniza piloti de calibru international si eventual campioni si presa romaneasca se va trezi.

  10. @Cornel
    Ce am inteles eu din fragmentul mentionat de tine? Ca daca cei 4 s-ar fi luptat pana la final ignorand ordinele de echipa si cererile de a salva combustibilul, 3 din ei ar fi tras pe dreapta cu rezervoarele goale din cauza ca au fortat si pe podium ar fi iesit acela care si-ar fi salvat atat benzina cat si caucicurile. Ce nu e clar aici?

    Pe de alta parte fiecare echipa isi incearca norocul si pune cat mai putina benzina onboard. Pilotii stiu asta si ar fi treaba lor sa devina un fel de Prost al masinilor de curse si sa faca economie. Insa asta dauneaza grav spectacolului pe pista. Daca FIA ar reglementa ca la plecare fuelul sa fie standard, sa fie 280 litri (exemplu la plesneala) si sa fie sigur un pilot ca oricat va trage va ramane cu benzina in rezervor la finalul cursei. Atunci sa te tii de spectacol. Insa astea-s vorbe in vant.

    Ti-e clar ce vrea sa zica ca e putred? Cu FIA care trambiteaza ca promoveaza spectacolul, corporatia F1 trebuie sa taie din spectacol de dragul punctelor, banilor,
    drepturilor de televizare, etc.

  11. @f1joker: nu stiu daca Webber a fost incetinit intr-adins ca sa-l prinda Vettel. Daca asta a fost planul, ma bucur ca a esuat. Desi privind la declaratiile si tonul lui Horner acesta parea ca-l acuza mai mult pe Webber ca nu i-a facut loc copilului minune sa treaca.
    La McLaren zici ca avem de-a face cu o nesocotire a ordinelor de echipa de catre Button. Pai stii ce? Eu ma bucur ca Jens ne-a oferit acel duel neprevazut. Pana la urma, de ce nu? Ce e unfair acolo? Jens nu asculta la comunicatiile dintre pit si Lewis. I s-a spus sa salveze benzina si a preferat sa o faca in frunte 🙂 Nu i-a iesit pentru ca Lewis s-a lansat ca o ghiulea in virajul 1, in plus a mai sfeclit-o si el in ultimul viraj, unde ar fi putut sa iasa mai bine…
    Am mai scris-o pe aici: inginerii si managerii calculeaza cursele pe simulator si-i comunica pilotului timpii target pe tur si cam pe unde se asteapta sa termine cursa, realist. Practic, dupa primele ture se ruleaza simularea si se cam stie unde vor termina si cam ce se poate castia la strategie. Apoi se face pitstop-ul si gata. Totul e batut in piatra. Si noi? Noi de ce ne mai uitam la „cursa”? De ce nu se opreste cursa acolo si apoi sa testeze masinile pe banc, in regim de semi-cursa pentru 200km si sa vada daca cedeaza vreuna. Daca nu, se valideaza rezultatu’ si gata! Salvam benzina si e si mai safe, ca daca cedeaza ceva, nu patzeste nimeni nimic.
    Eu salut nebunia lui Button (daca intr-adevar a fost vorba de asta).
    Ca sa revin un pic on-topic… oare ce se intampla daca ordinea era Mark-Lewis-Seb-Jens? Si nimeni nu stia ce strategie au ceilalati? Cand ar mai salvat benzina? Sau mergeau blana pana incepeau sa abandoneze? Sau pana cedau unii si se lasau depasiti?
    Si acum, de fiecare data cand unul va fi depasit o sa zica: „Sanchi! Eu salvam benzina si freierul ala s-a bagat la blana… altfel n-avea nici o sansa” … oare???

  12. cu citeva secunde inainte de accident… presupunind ca shi vettel a fost instruit sa „salveze carburant”, webber a comunicat prin radio ca germanul este prea aproape… el incetinise conform indicatziilor de la boxe…

    defapt, ideea de a economisi din benzina este o minciuna… praf in ochi menit sa acopere adevarul… totzi cei 4 pilotzi aveau destul carburant la bord…

    echipele folosesc astfel de mesaje „cifrate” pentru ca nu este regulamentar sa ii spui unui pilot sa incetineasca pentru a fi depashit de coechipierul sau, asha cum i se spunea pe vremuri lui barrichello – ramas intotdeauna fara nici o shansa in fatza lui schumacher.

    in momentul accidentului, cei doi pilotzi red bull erau la egalitate de puncte – 78, iar clasarea 1-2, iar fi distantzat de mclaren…. cu VETTEL lider…

    in momentul incercarii de depashire, webber i-a facut destul loc lui vettel in conditziile in care, ca lider de campionat mondial shi pilot profesionist, nu-i faci loc nici mamei tale sa treaca… daca in locul lui vettel era hamilton, sint sigur ca webber il urca pe gazon ca pe ratzushte….
    oricum, in pozitziile pe care le aveau pe circuit, chiar cu jumatate de mashina in fatza, vettel era in dezavantaj, fiindca in virajul urmator webber ar fi revenit la conducere, asha cum a trecut button la conducere cind a depashit in turul 48… de pe dreapta…

    cele doua momente aproape identice ii au pe vettel pe stinga, webber pe dreapta …. shi hamilton pe stinga shi button pe dreapta…

    agresivitatea prosteasca a lui vettel, care a vrut sa se elibereze de webber, impingindu-l spre dreapta, l-a costat, australianul trimitzind clar mesajul ca vettel trebuie sa fie mai „vulpoi” ca sa poata depashi alt „vulpoi”…. 😉
    dureros este ca red bull racing l-a vrut pe vettel lider fara ca acesta sa aiba vreun merit. Au folosit politica ieftina a … salvarii de carburant, valabila numai pentru webber…

    daca tu te bucuri ca button nu a ascultat shi s-a facut ca nu pricepe, eu cred ca el din contra… regreta amarnic…
    button a mizat pe un loc 1, sperind ca hamilton nu va mai avea fortza sa revina imediat din cauza ca ii presase pe pilotzii red bull shi consumase mai mult decit el, care ashteptase cuminte pe pozitzia a 4-a…
    la final shi-ar fi strins miinile, dragul de lewis ar fi inghitzit in sec recunoscind ca fusese oricum in criza de carburant , shi jenson mai cishtiga un mare premiu… in plus, la momentul atacului, deja shtia ca vettel era scos din cursa, iar webber fusese depashit… se uita la multe puncte….
    faptul ca hamilton a revenit imediat, l-a facut sa intzeleaga ca amindoi mai aveau destula benzina, insa echipa, prin mesajele date, dorea ca nici unul dintre ei sa nu mai rishte nimic…. iar el, vai… riscase totul….

    strategia e putzin mai complicata… ce spui tu se poate calcula acasa, pe canapea, cu o bere-n bratze… un mare premiu are o serie de variabile shi constante… cind stabileshti ca vettel sa intre la standuri in turul 14 shi webber in turul 15, te ashteptzi ca in turul 16 vettel sa fie in fatza lui webber… de ce? pai… vettel iese in turul cu anvelope noi, in timp ce webber mai face un tur cu anvelopele tocite – deci pierde citeva secunde… anul asta se shtie ca cine schimba primul are avantaj….
    apoi este ploaia… da, carburantul… posibile evenimente pe circuit… posibil safety-car… eventuale defectziuni ale mashinii care nu necesita atentzie imediata sau ar lua mai mult timp sa fie corectate imediat decit daca s-ar continua fara nici o interventzie – gen massa la barcelona, dupa ce s-a atins cu chandhok… monoposturile ce sint prinse din urma shi te pot intirzia …
    shi cel mai important … pilotul, care poate decide totul…
    conform ratzionamentului tau, in australia, dupa ce ferrari a realizat ca hamilton ii va prinde pe alonso shi massa, ce-ar fi trebuit? sa ne stringem jucariile shi sa mergem la culcare… hamilton era deja pe trei, dupa button shi kubica… informat prin radio, alonso deja striga ca nici nu vrea sa shtie ca hamilton vine din spate mincind pamintul….
    dar NUUU… fernando s-a aparat, shi datorita lui kubica shi felipe au terminat fara emotzii pe podium….
    pina shi in bahrain in prima etapa, fara evenimente, vettel a inceput sa fumege din senin shi ferrari a sarit in sus de bucurie…

    despre finalul comantariului tau… totzi aveau benzina destula… pilotul este platit sa traga cit poate de tare… daca itzi mai aminteshti, in china anul trecut, lewis era dezamagit de mashina shi pe la jumatatea cursei a intrebat daca nu ar fi mai bine sa intre la garaj sa se retarga fiindca ar putea salva motorul, iar raspunsul a fost… jobul tau e sa pilotezi… mashina e ok, deci piloteaza… concluzia este ca, daca nu tzi se transmite altceva de la standuri, tu tragi cit potzi… inseamna ca mashina este la suta la suta… adevarul este ca mereu este la limita, shi citeodata (ca vettel sau hamilton la barcelona) se mai termina shi prost….
    indicatziile despre carburant pot aparea cum s-a intimplat in 2009 cu massa la barcelona, cind din pozitzia a 4-a in turul 62, la 23 de secunde in spatele liderului button, a terminat 66 de tururi pe 6 la 50 de secunde distantza cishtigatorul button…. deci inginerii au ashteptat sa vada ce se intimpla, iar la final, cind nu mai exista alta solutzie, i-au spus sa cedeze shi sa se lase depashit de vettel shi alonso….
    asta se intimpla in conditzii normale de criza de combustibil… cind spui ca tu salvezi din turul 20 ca button, iar cursa are 56 de tururi, aia este explicatzie pentru gigel de la farmacie… potzi sa conservi pneuri, dar nu sa salvezi benzina…
    singur ai realizat ca button minte… benzina se salveaza pe ultimele 5-6 tururi… nu de la inceputul cursei…

  13. Hmmm… deci la Vettel-Webber indicatiile erau un cod ca sa-l aduca pe Vettel in fatza dar la Button-Hamilton chiar era vorba de benzina?
    E cam incurcata explicatia ta. Si un pic subiectiva, as zice… Eu spun ca daca lui Button i s-a spus sa salveze combustibil iar el n-a facut-o, ci l-a atacat pe Hamilton, a fost baiat destept. Daca-i iesea faza, termina cursa de pe locul 1. Deci avea suficienta benzina sa depaseasca (cu motoru-n turat in stele) si apoi sa salveze benzina. Echipa calculase aiurea sau erau doar ordine meinte sa mentina status quo-ul. Either way, ma bucur ca n-a facut-o.
    Daca echipele RedBull si McLaren au un pilot principal ar fi bine s-o declare. Nu sa joace mascarada fair-play-ului si apoi sa aranjeze lucrurile in asa fel incat „il preferito” sa iasa in fatza. Asta e o ipocrizie de 2 bani.
    In plus, ordinele de echipa vor exista mereu in F1 si e logic sa fie asa. Ca d-aia sunt echipe si nu piloti individuali. Sunt de acord cu asta, in masura in care team-ul RECUNOASTE ca a fost vorba de asa ceva. Si isi asuma consecintzele, asa acum s-a intamplat cu Ferrari la A1.
    Nu imi place ideea de minciuna si prostire pe fatza. Nu numai a fanilor, cat si a pilotului nr. 2. De exemplu Webber. Care trage ca nebunu’ degeaba, ca sfintii deja au hotarat ca blondu’ e mai potrivit pentru jobul de campion. Ca da bine in reclame, e tanar, sarmant, etc…
    Hmmmmmmmmmmmm….

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s