Monaco, baby…

… not! De data asta cursa din Principat a fost lipsită de orice suspans pozitiv. O șarjă timidă a lui Alonso printre pedestrașii de la Virgin și Lotus la început, care a pus pe jar plutonul de pe locurile 5-8, aceștia intrând rapid la pituri în încercarea de a-l contracara pe spaniolul devenit brusc o amenințare de pe locul 15-16 unde se cocoțase. Doar Rosberg a ales (nevoit?) o lupta cu cronometrul unei cuminți intrări la pituri. A alergat în mov timp de câteva ture și părea ca va reuși să-și depășească rivalii în pistă doar că s-a trezit cu Webber în față și ăsta a fost finalul șarjei temerare a lui Nico. Și finalul cursei de la Monaco. De acolo până la sfârșit turele s-au înșirat super-monoton consacrând victoria lui Webber. Și probabil aici s-ar fi terminat comentariul cursei de la Monaco daca pe final Trulli nu și-ar fi parcat mașina peste HRT-ul lui Chandhok, atrăgând încă un Safety Car urmat de manevra zilei, Schumacher depășindu-l (absolut corect în opinia mea) pe Alonso. Și iarăși, aici s-ar fi încheiat acest comentariu dacă FIA n-ar fi decis să-l penalizeze pe Schumacher pe baza unei chichițe de exprimare în regulament.

E prima dată când FIA își dă cu tesla în cap de când Jean a preluat conducerea și cred că principalul motiv pentru care Schumi a fost penalizat nu e că a greșit cu ceva ci pentru că această cursă a fost atât de plată încât Bernie avea nevoie acută de un subiect de discuție, de o controversă care să țină afișul. Ei bine, trolismul a fost comis și acum roadem cuminți la osul aruncat de Bernie. În opinia mea (s-ar putea să n-am dreptate) Schumi a depășit corect. Nici vorbă să fi depășit înainte de linia albă, iar luminițele de pe circuit erau mai verzi ca un câmp de orez! În plus, race control-ul trimisese clar mesajul safety car in this lap. Faptul că this lap era și ultimul nu contează, în opinia mea. De la linia albă până la finalul cursei este race-on! Finalul cursei a venit după doar câteva sute de metri, iar pe acea distanță Schumi a depășit!

Dacă FIA dorea să termine cursa sub Safety Car nu ar fi lansat mesajul cu pricina iar luminițele de pe circuit ar fi fost galbene până la final. Safety Car-ul ar fi urmat aceeași traiectorie, părăsind pista tot acolo (pentru ca așa e procedura) dar cursa ar fi fost neutralizată până la linia de sosire. Nu s-ar fi dat mesajul cu safety car in this lap și ar fi fost lumini galbene (care semnifică steaguri galbene) până la final.

De ce FIA l-a penalizat pe Schumi? Eu cred că pentru a crea polemică și implicit publicitate în jurul evenimentului. Când spectacolul lipsește cu desăvârșire, Bernie (prin intermediul FIA) aruncă piper în supa neîncălzită. Era clar că renunțarea la refuelling va produce astfel de curse terne. Problema principală a Formulei 1 e că depășirile sunt virtual imposibile. Am văzut 2 curse total diferite, una de circuit și una stradală în care a fost practic imposibil să depășești. Prin urmare cursele sunt strategice și de aceea Lewis a intrat la pit-uri imediat ce Alonso era în poziție să facă progrese de pe locul 15. Și după Lewis au urmat toți ceilalți din plutonul de mijloc. Sigur, factorul strategic e important în F1 dar acum e crucial. De când refuellingul a fost permis în F1 depășirile au încetat să existe. Schumi și Ross Brawn au fost artizanii primelor victorii bazate pe o strategie superioară adversarilor. Îmi aduc aminte de curse în ’94 și ’95 când Schumi mânca 30 de secunde în câteva ture critice înainte de pit-stop și câștiga cursele. Până când Williams au înțeles (nu sunt convins că au făcut-o vreodata) cum stă treaba cu strategia, pierduseră deja 2 campionate mondiale deși aveau o mașină superioară. Încet-încet piloții au uitat să depășească și toată lumea se baza pe jocul strategiilor pentru a câștiga poziții. Apoi, când fiabilitatea a fost adusă de FIA în joc, a sta la cutie și a-ți păstra resursele (motor, cauciucuri, cutie de viteze) intacte a devenit un factor crucial, penalizator pentru orice luptă în pistă. Pentru că luptele uzează, iar uzura provoca pene și un abandon sau un motor schimbat sunt infinit mai penalizate decât o poziție câștigată. Pentru toate aceste motive pilotii au fost învățați să-și tempereze instinctele și să uite a depăși, învățând în schimb să mearga metronomic, bifând tură după tură într-un ritm constant și sigur.

După 15 ani de la introducerea realimentării, aceasta a fost interzisă pe motive de costuri. Prea târziu, piloții de azi au uitat să depășească și acum se bazează tot pe strategie, deși e clar că nu mai e mare lucru de meșterit în domeniul ăsta. Poate FIA ar fi trebuit să taie macaroana de tot și să renunțe la condiția (stupidă) cu folosirea obligatorie a 2 tipuri de pneuri. E o regulă total inutilă care oferă strategilor scuza de care au nevoie.

Cu o libertate totală, unii ar alege să alerge o cursă întreagă cu același set de pneuri (ca Alonso ieri) iar alții s-ar risca la un pitstop în favoarea unui ritm mai ridicat, permițând strategii asimetrice și poate (Doamne ajută!) chiar depășiri! Pentru că depășirile ar deveni singurul mod prin care un pilot poate câștiga poziții. Piloții n-ar mai avea ce să aștepte, ar trebui să treacă de cel din față ca să avanseze. A depăși ar fi singura strategie aplicabilă. Inginerii vor trebui să facă mașini care sunt în stare să depășească. Iar piloții vor trebui să șteargă praful de pe amintirile din tinerețe, când o victorie însemna și luptă nu doar un lung șir de schimbări de viteze, frâne și accelerări.

Altfel, ce valoare are o victorie într-o non-luptă? Nu vreau să-i diminuez meritele lui Webber (turul de pole a fost fantastic!) dar a fost o cursa câștigată înainte de a se disputa. Doar primii metri au contat. Odată startul luat, restul a fost statistică. Și, din păcate pentru el, peste 5-10 ani nimeni nu-și va mai aduce aminte cine a câștigat la Monte Carlo în 2010. Cine l-a uitat însă pe câștigătorul din ’92?

Anunțuri

10 răspunsuri la „Monaco, baby…

  1. cine cishtiga la monte carlo ramine in istorie no matter what… ca olivier panis….

    bernie are multe defecte, dar aici nu a avut nici un fel de influentza… regulamentele sint clare… shi mercedes a greshit flagrant… faptul ca era ultzimul tur schimba totul, pentru ca articlul 40.13 face referire directa la cazul special al… ultimului tur.

    in monaco shtie toata lumea ca este imposibil sa depasheshti… a ridica problema lipsei de depashiri imediat dupa monaco schimba subiectul spre absurd… diferentzele dintre mashini shi strategii sint atit de mici, iar echipele au invatzat sa se adapteze atit de repede, incit orice schimbare va face diferentza pentru o foarte scurta perioada de timp…
    acesta este shi motivul pentru care fiecare incearca permanent sa schimbe cite ceva… sa-shi surprinda partenerii de concurs…

    fara multe opriri la standuri, pilotzii trebuie sa redevina deshteptzi sau sa ishi asume riscuri… ca button… uneori merge, alteori nu…
    in conditziile unei curse se pot intimpla multe, iat arta pilotzilor consta in a fi permanent pregatzitzi sa ia cea mai buna decizie… daca vrei, vorba lui rosberg, este ca la shah… sau mai nou, ca in fotbalul lui murinho…

    pilotzii sint sfatuitzi sa se tempereze fiindca orice punct inseamna bani, iar banii inseamna suravietzuire, iar supravietzuirea inseamna ca acei pilotzi vor putea sa continuie in F1… daca dai cu mashina in zid de prea multe ori, ca bourdais, grosjean sau piquet jr. in 2009, managerii echipelor se reorienteaza… shi pilotul retrogradeaza la echipa de taximetre…. c-asha-i in tenis….

  2. imi place de tine. vezi cursele ca mine, insa te exprimi mai poetic. frumos. continua 🙂

  3. ….anul 2020:
    -cine a castigat in 2010 la Monaco?
    -numai tin minte, in schimb stiu ca Alonso plecase dp 24, si terminase p locul 6 !!!
    =)))))
    Viva Alonso !!!

  4. Da, si partea mai amuzanta e ca cel care l-a impiedicat sa mai urce pozitii a fost Hamilton, dusmanul de rasa al Spaniei…. e clar ca in 2020 spaniolii or sa aiba niste tricouri cu Hamilton de ars 😀 ah, da – si cu Schumacher!

  5. @Zarzavat: multumim pentru vizita 🙂

    @Kers: daca esti fan Alonso, da. Cei mai multi insa vor tine minte doar depasirea din ultima curba. Tocmai pentru controversa creata in jurul ei.

    @Joker: nu ma dezamageste lipsa depasirilor in sine ci lipsa luptei. E ca la fotbal, nu trebuie sa fie scorul 6-6 ca sa zicem c-a fost un meci mare. Un 0-0 poate fi spectaculos, cu conditia sa existe o lupta, tensiune, dorintza, pasiune. Formula1 de la Monaco e ca un meci de fotbal in care se joaca o repriza intreaga doar pase-pase fara macar un sut (nu gol) spre poarta! Iar in minutul ’95 se da un penalty cand se arunca unul artistic in careu. Pai ce Liga Campionilor faci cand majoritatea partidelor sunt la fel…? Cine mai are chef sa vada asa ceva?
    Sincer, nu sunt fan Murinho. Chiar daca castiga totul. O face urat, cu matematica si trageri de timp.

  6. ca spectator trebuie sa ai pretentzia sa intzelegi… iar daca tu vei investi banul tau intr-o astfel de „afacere”, unul ca Murinho (sau ca team-managerii din F1 de astazi) va fi prima alegere… „ca sa te exprimi trebuie sa exishti…” expresia nu imi apartzine… sint cuvintele lui Albert Einstein cind a fost intrebat de ce nu a protestat contra nazishtilor pe cind se afla inca in Germania…

    ce ramine este rezultatul… alte amintiri au cei care au fost martori, insa despre Fangio – sa zicem, nu ne-au ramas decit rezultatele… depashiri, schimburi de pneuri, alimentarile cu carburant sau alte intimplari hazlii (sau nu), se disipeaza…

    intzeleg shi punctul tau de vedere… eterna dilema dintre a fi cu o femeie frumoasa sau una deshteapta… Spectatorii vor ca F1 (simpla potrivire cu „F” de la femeie) sa fie shi frumoasa, shi deshteapta, shi devreme acasa, shi… cit mai bengoasa… shi sa achite shi nota de plata…

    daca vei avea vreodata ocazia sa mergi la un mare premiu, nu o rata… acolo vei intzelege ca numai existentza a unor astfel de mashini de calibru poate fi considerata un spectacol de tzinut minte toata viatza… cursa propriu zisa nu este decit suplimentul oferit de constructori… pentru ca asha vor ei sa te recompenseze pe tine, spectatorul care a platit jumatate de salariu pe bilet…

  7. Ca spectator vreau sa vad spectacol. Iar pentru mine spectacolul e lupta. F1 e un sport al gladiatorilor moderni nu unul al cascatului lung si al bifarii de ture. Spectacolul nu vine doar din faptul ca 24 de indivizi merg cu viteza printre sicane.
    Si eu am mers cu viteza pe un circuit dar ceea ce din afara parea rapid si periculos, era departe de posibilitatile masinii sau de limita de siguranta, deci absolut controlat si normal.
    Sportul ne propune personalitati si fapte la limita abilitatilor umane, nu procesiuni controlate. Asta e problema mea cu F1 de azi, ca totul e ingineresc de predictibil iar surprizele nu se intampla din cauza ca cineva a facut pe dracu’n patru si a impins limitele dincolo de previziunile inginerilor ci din cauza ca un motor a explodat, un cauciuc, etc.
    Ca sa rezum, tot ce stiu despre Fangio este ca a fost un mare pilot, ca a castigat 5 titluri si ca asta a fost un record pana sa-l doboare teutonul de fier. Dar dincolo de asta am citit si m-am minunat de povestea cursei de la Nurburgring. Cred ca orice campion se defineste nu doar in statistici ci mai ales prin fapte. Din pacate, dupa ce Alonso l-a detronat pe Schumi F1 a trait cam pe sponci. Dramatismul campionatelor lui Kimi si al lui Lewis a fost datorat mai mult greselilor lui Lewis, care au impins lupta pentru titlu pana la ultimul viraj. Anul trecut Button a impresionat prin regularitate si cam atat. Anul asta se anuntza unul de exceptie dar se pare ca tot ce vom vedea e un duel intre Vettel si Webber.

  8. Jocker, nu e chiar asa legat de marii piloti, amintirile si mai ales mitul creat in jurul lor nu se disipa ramanand doar rezultatele. Dimpotriva, ramane caracterul lor. Ce, eu l-am prins pe Fangio? Omul murise cand am aflat si citit prima oara de el. Dar ma uit la o poza cu el alergand cu camasa si cascheta de piele intr-o masina din anii 50 si imi dau seama cum a castigat acele 5 titluri. Senna ne-a lasat orgoliul si setea de perfectiune iar Schumi, pe care l-am prins cu totii ne-a lasat magia petrecuta la Ferrari si modul viclean in care si-a zdrobit adversarii si coechipierii atunci cand nu trebuia sa o faca. Astea pe langa 3 si respectiv 7 titluri mondiale. Fiecare campion are aura sa care, desi se pierde si se face ot mai cetoasa cu timpul, o sinteza, un rezumat al ei ramane peste veacuri. Vorbind de gladiatori, Spartacus a trait acum 2000 de ani. Dar pe langa numarul de romani carora le-a facut fata au mai ramas si trasaturi de caracter ale acestuia 🙂

    Si din celalat punct de vedere, numai faptul de a-i vedea pe cei 24 alergand printre sicane si a auzi ragetul motoarelor ma multumeste pe deplin 😀 restul (pe care recunosc ca il astept!) este un bonus de zile mari.

    Il inteleg pe Radu. Si parerea mea este ca banii si implicarea marilor corporatii au stricat Formula 1… cred eu ca finalul anilor 80 a fost perioada de cotitura.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s