Fast Forward

abudhabi_c1Formula 1 aleargă spre viitor. Complexul Yas Marina e coborât din Star Trek, iar miliardele investite în această cursă par şi ele venite dintr-un univers paralel, în care nu există crize financiare ci doar problema cheltuirii banilor. Pe lângă arhitectura futuristă, remarcăm prezenţa VIP-urilor, necesare pentru a da glamour locaţiei. Fotomodele, sportivi, artişti, au fost adunaţi pentru a crea senzaţia de paradis al starurilor. Evidenta inspiraţie monegască se vede şi din felul în care circuitul şerpuieşte pe lângă yachturile strălucitoare.

Dacă din punct de vedere al luxului Abu Dhabi concurează cu succes principatul, circuitul de Formula 1 este unul modern, cu facilităţi impecabile şi cu linii drepte pe care monoposturile sunt libere să-şi desfăşoare caii putere. Hotelul cameleonic, tranziţia dintre zi şi noapte, tunelul prin care se iese de la boxe dau personalitate circuitului. Tot ceea ce Singapore a adus în Formula 1, Yas a dus la nivelul următor. Ambele sunt nepoate ale circuitului de pe Coasta de Azur, împreună cu clona europeană Valencia.

Yas nu e un circuit stradal, a copiat de la Monaco doar luxul. Dar dacă în sudul Franţei luxul e la locul lui de când lumea, facând legătura cu o lume de basm, cu prinţi şi regate, în Abu Dhabi luxul este opulent, copleşitor şi vrea să ne catapulteze într-un viitor stelar. Monaco este aristocratul autentic, Yas este şeicul putred de bogat. Iar Singapore stă undeva în balanţa dintre ieri şi mâine.

Dincolo de asfaltul proaspăt şi de milioanele de led-uri colorate lipseşte sufletul, istoria. Da, aceste teatre sunt superbe, nota 1000 la organizare! Dar Formula 1 are nevoie să dea viaţă acestor coloşi perfecţi. Iar asta nu se poate cumpăra! În ciuda unor construcţii spectaculoase şi a punerii în scenă ireproşabile, ceea ce lipseşte noilor circuite este un desen care să favorizeze curse spectaculoase. Poate doar Malaezia a reuşit să ofere aşa ceva şi asta mai mult datorită musonilor locali. Nu-mi aduc aminte de curse spectaculoase în Bahrein. Shanghai rămâne în memorie prin gafa ce l-a costat pe Lewis campionatul în 2007. Valencia a găzduit 2 curse absolut plate. Circuitul de la Istanbul părea promiţător dar spectacolul a lipsit şi acolo. Iar lipsa spectatorilor îi va aduce excluderea din calendar. Probabil spaţiile de fugă uriaşe pe care toate circuitele noi le au diluează limita, piloţii merg mai încrezători când ştiu că zidul e undeva departe. Sau poate că Tilke nu a descoperit încă ecuaţia S-urilor de la Suzuka, sau a Eau Rouge-ului…. Sau e vorba doar de norocul care face din Interlagos data cheie din calendar în ultmii 4-5 ani. Până şi controversatul Indy, care a găzduit cea mai penibilă cursă din istorie, are reputaţia unui circuit care a îmblânzit leii, Ralf lăsând urme adânci în zidul de protecţie.

Paradoxal, în lumea miliardelor de dolari aruncaţi la tot pasul în Abu Dhabi, la BBC se discuta de zor de nişte ponosite milioane de lire sterline, cât despart Silverstone-ul de un loc în Marele Circ. Probabil o suma mai mică decât a investit Yas în salariile vedetelor angajate să promoveze noul circuit. Rămâne de văzut dacă Formula 1 mai are nevoie de legende sau banii sunt tot ceea ce contează în această lume nouă.

Ah… cursa! Noroc cu ultimul tur.

Anunțuri

2 răspunsuri la „Fast Forward

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s